سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
تقویت موتور برای قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی با کمک کتاب

چاپ دوم کتاب «مبانی علمی و عملی تقویت موتور» نوشته رامین قدیمی در سه بخش با همکاری مشترک انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دومین چاپ کتاب «مبانی علمی و عملی تقویت موتور» تالیف دکتر رامین قدیمی، در سه بخش کلی شامل «اصول پایه»، «هنر ویراستن موتور» و «به سوی قدرت بیشتر» تنظیم شده است.
 
از مهم‌ترین مباحث نخستین بخش کتاب می‌توان به موضوع ریاضیات موتور اشاره کرد. خوانندگان در این بخش با مفاهیمی همچون محاسبه حجم موتور، ضریب تراکم ایستا، مساحت سطح سوپاپ، ضریب یا نسبت شاتونی و سرعت پیستون آشنا می‌شوند.
 
«توانایی خود را بسنجید» نخستین سرفصل این بخش از کتاب است که در قسمتی از آن آمده که اسموکی یونیک که سرآمد همه موتورسازهای دنیا است و در میان آنان حرف نخست را می‌زند، در کتاب معروف خود موسوم به «رموز قدرت» مطلب را بسیار خوب آغاز می‌کند. او می‌گوید: «باید از خود بپرسید که چقدر پول برای تقویت موتور خود کنار گذاشته‌اید. می‌دانم که این کار خوب و پسندیده‌ای نیست که در ابتدا، مطلب با بحث هزینه و پول آغاز شود، ولی اهمیت مسائل اقتصادی در خرید قطعات موتور به قدری است که می‌تواند جزو تعیین‌کننده‌ترین عوامل محسوب شود.»
 
بخش دوم کتاب با عنوان «هنر ویراستن موتور» مطالب کاربردی را درباره کارگاه و ابزار، بلوک سیلندر، میل‌لنگ و بالانس کردن موتور در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
 
در ابتدای این فصل در ذیل مطلبی با عنوان «درس اول: ایمنی» می‌خوانیم: «ایمنی و بهداشت محیط کار، اولین و مهم‌ترین اصل در فعالیت کارگاهی است. عدم رعایت نکات ایمنی و یا انجام کارهای غیر اصولی به راحتی می‌تواند سبب نقص عضو و حتی مرگ انسان شود.»
 
نویسنده بخش سوم کتاب خود را به تشریح مواردی مانند میل سوپاپ و ارابه آن، سیستم تغذیه، سوخت، سیستم اشتغال، ضریب تراکم، احتراق مخرب، اگزوز، روغن‌‌کاری و لغزش و سیستم خنک‌کننده اختصاص داده است.
 
در این بخش عوامل متعددی برای بروز پدیده احتراق مخرب بیان شده که ضریب تراکم بسیار بالا در حضور سوخت نامناسب، یک سیستم خنک‌کننده نارسا، وجود رسوبات کربن بیش از حد در اطاقک احتراق، انتخاب نادرست شمع، نشت روغن به اطاقک احتراق و کف‌تراشی بیش از حد سر سیلندر از جمله آن‌هاست.
 
این اثر با تاکید بر اصول ویرایش موتور، بلوک سیلندر، شناخت و انتخاب میل سوپاپ، سیستم اشتعال، انتخاب میل‌لنگ، پیستون و شاتون، سیستم تغذیه و صدها نکته کاربردی دیگر، برای مسابقات اتومبیل‌رانی و کاربردهای درون‌شهری و با اشاره به تجربیات سه کمپانی بزرگ جنرال موتورز، فورد و کرایسلر تدوین شده است.
   
در بخشی از معرفی این کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «هدف از گردآوری این کتاب، آموزش علمی روش‌های تقویت موتور برای مسابقات اتومبیل‌رانی و کاربری‌های درون‌شهری است. از آنجا که در مورد این هنر ظریف کتابی به زبان فارسی وجود ندارد و بسیاری از دست‌اندرکاران هم با شیوه‌های علمی آن آشنا نیستند، وجود کتابی که جنبه‌های گوناگون مطلب را بشکافد و آن‌ را به شیوه‌ای صحیح آموزش دهد، ضروری به‌نظر می‌رسد.»
 
دومین چاپ کتاب «مبانی علمی و عملی تقویت موتور» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 440 صفحه، به بهای 49 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده با همکاری نشر طبیب راهی بازار کتاب شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • داود رعیتی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    این کتاب رو از کجا می تونم تهیه کنم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها