سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
آشنایی با جادوی طبیعت و نکاتی درباره چربی خون از دریچه کتاب

کتاب‌های «جادوی طبیعت» نوشته امین فرشادفر از سوی انتشارات تدین و «چربی خون و دارو‌های گیاهی» نوشته محمود رفیعیان و همکاران به تازگی‌ از سوی انتشارات آصف روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «چربی خون و دارو‌های گیاهی» نوشته مشترک محمود رفیعیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (مرکز تحقیقات گیاهان دارویی)، دکتر آذر برادران، دانشیار علوم پزشکی اصفهان و مهندس مرتضی رفیعیان، کارشناس کشاورزی از سوی  انتشارات آصف به بازار نشر عرضه شده است.
 
از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این کتاب می‌توان به آتروسکلروز، مراحل اصلی تشکیل آتروسکلروز، عوامل خطر‌زا در پیدایش آتروسکلروز و گیاهان دارویی موثر بر چربی خون اشاره کرد.
 
در بخش‌های ابتدایی کتاب در تشریح چیستی آتروسکلروز آمده است: «آتروسکلروز، محصول هیپرلیپیدمی و اکسیداسیون لیپدی و همواره فراوان‌ترین علت مرگ و میر در کشو‌ر‌های توسعه یافته است. آتروسکلروز،‌ یک بیماری اینتیمایی شریانی است و آئورت تا عروق کرونر را گرفتار نموده و به‌صورت پلاک‌های اینتمایی مشخص می‌شود.»
 
نویسندگان در ادامه این مبحث نوشته‌اند که تعداد قابل توجهی از مدارک کلینیکی و اپیدمیولوژیکی، نشان‌دهنده کاهش چشمگیر در مرگ و میر ناشی از بیمار‌ی‌های قلبی ـ عروقی در بین مصرف‌کنندگان میوه و سبزیجات است. تأثیر مثبت این رژیم غذایی به وجود ترکیبات پلی‌فنولیک و فلاونو‌ئید‌های ویژه موجود در آن‌ها مربوط است که احتمالا ناشی از اثرات آنتی اکسیدانی موجود در آن‌ها است.
 
در دومین سرفصل کتاب با عنوان «گیاهان داروئی و چربی خون (ضد آترواسکلروز)» درباره تأثیر گباهان دارویی در درمان چربی خون اشاره شده که گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیمار‌ی‌ها برخوردار بوده و هستند. این بخش از منابع طبیعی، قدمتی همپای بشر دارند و یکی از مهم‌ترین منابع تأمین غذایی و دارویی بشر در طول نسل‌ها بوده‌اند.


در ادامه مباحث کتاب مخاطبان با تأثیر گیاهانی مانند سماق، شوید، گردو، شنبلیله، ‌سیر و لیمو ترش بر کاهش میزان چربی خون آشنا می‌شوند. به‌عنوان مثال، در این کتاب درباره تأثیر زیتون بر بیماری چربی خون آمده است: «زیتون، نقرس و رماتیسم را درمان می‌کند. برگ زیتون با اثر مقوی، درمان‌کننده فشار خون و زخم‌‌های عفونی است. شیرابه‌‌ای قندی با‌ عنوان (مان زیتون) از ساقه این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد.»      
 
نخستین چاپ کتاب «چربی خون و دارو‌های گیاهی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 160 صفحه، از سوی انتشارات آصف به بازار نشر عرضه شده است.

از دریچه کتاب با «جادوی طبیعت» آشنا شویم
کتاب «جادوی طبیعت(خواص و اعجاز میوه‌ها،‌ سبزیجات و گیاهان)» نوشته مهندس امین‌ فرشادفر در چهار فصل از سوی انتشارات تدین منتشر شده است.

دو فصل ابتدایی کتاب با عنوانهای «گیاهان و میوه‌ها با توجه به  احادیث قرآنی» و «میوه‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری» شامل موضوعاتی مانند گیاهان قرآن، ‌خصوصیات میوه‌های مناطق نیمه ‌گرمسیری،‌ خواص دارویی و ارزش غذایی مرکبات و شرح خصوصیات میوه‌های مناطق گرمسیری است.

نویسنده در نخستین فصل کتاب با اشاره به برخی آیات قرآن کریم درباره میوه‌ها آورده است: «اوست خدایی که از آسمان باران فرستاد و بدان باران هرگونه نباتی را رویاند و از آن نبات ساقه‌آی سبز و از آن دانه‌‌هایی بر یکدیگر چیده و نیز از جوانه‌های نخل خوشه‌هایی سر فروهشته پدید آوردیم و نیز بستان‌‌هایی از تاک‌ها و زیتون و انار، همانند به میوه‌هایش آن‌گاه که پدید می‌آیند و آن‌گاه که می‌رسند. بنگرید که در آن‌ها عبر‌ت‌هاست، برای آن‌ها که ایمان می‌آوردند.»
 
انار؛ میوه‌ای بهشتی و پرخاصیت
در فصل دوم کتاب به نقل از «جکسون» درباره شرح تولید و پرورش میوه‌های مناطق نیمه گرمسیری مانند انار آمده که انار به‌عنوان واقعی میوه بهشتی است. انار بومی هیمالیا در شمال هندوستان بوده و درختچه‌ای است که اصل آن‌را آسیای باختری و  ایران می‌دانند. ارتفاع آن دو تا پنج متر با تنه خمیده و شاخه‌های کوتاه و بدون کرک است. برگ‌های انار مستطیلی،‌ سرنیزه‌‌‌ای یا خطی و دارای دمبرگ‌ کوتاه و اغلب به‌صورت مجتمع روی شاخه‌های جانبی قرار گرفته‌اند.

میوه انار ملین،‌ مدر و ملایم است، خوردن آن موجب باز شدن و روشن شدن پوست و ایجاد نشاط و شادی می‌شود.
 
آشنایی با خواص درمانی عجیب‌ترین میوه‌های دنیا
«میوه‌های مناطق معتدله» و «عجیب‌ترین میوه‌های دنیا» عنوانهای دو فصل دیگر این کتاب هستند. مخاطب در این دو فصل می‌تواند با خصوصیات درمانی میوه‌هایی مانند آلو،‌ آلبالو،‌ پرتقال و عجیب‌ترین میوه‌های دنیا آشنا شود.


 
در سومین فصل کتاب درباره خصوصیات آلو آمده که آلو میوه‌ای خوش طعم و لذیذ است که در شکل‌‌ها و رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون در ایران می‌روید. آلو به زبان عربی، اجاس و خوخ نامیده می‌شود. آلو سیاه، نرم‌کننده و مسهل صفرا و پخته آن بهترین مسهل است. آلو بخارا، صفرا را دفع و خون را صاف می‌کند. انواع آلوی تازه، اعمال کلیه‌ها را آسان می‌کند. برگ و مغز و هسته آلو و آلوچه، ‌کرم‌کش است.

آخرین فصل کتاب نیز شامل معرفی میوه‌‌هایی مانند دست بودا، نونی یا توت هندی و لیچی است.

دست بودا یا بودا هندز،‌ میوه‌ای مرکباتی است. این میوه عجیب،‌ غریب و یکی از غیر‌معمول‌ترین میوه‌های کشت شده در جهان است و از قدیمی‌ترین دانه‌های مرکباتی در کشاورزی محسوب می‌شود. دست بودا میوه‌ای بزرگ، ‌سنگین با پوست ضخیم است که مانند دست بودا ظاهر می‌شود و جزو‌ میوه‌‌های شیرین است.     ‌

  

نخستین چاپ کتاب «جادوی طبیعت(خواص و اعجاز میوه‌ها،‌ سبزیجات و گیاهان)» با شمارگان 500 نسخه در 192 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات تدین منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها