دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
نمائی از شخصیت مرحوم سید عباس معارف در فیلم «ایران برگر»/ نمود معنادار دو کتاب درباره هایدگر درآخرین ساخته سینمایی جعفری جوزانی

مسعود جعفری جوزانی کارگردان فیلم «ایران برگر» شخصیت یکی از نقش‌های اصلی این فیلم را به گونه‌ای طراحی کرده که یادآور زنده‌یاد عباس معارف است. این شخصیت در فیلم کتاب‌های «هایدگر و پرسش بنیادین» و «هایدگر و تاریخ هستی» را مطالعه می‌کند و یکی از دو چهره عقلانی در فیلم است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ مسعود جعفری جوزانی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون در آخرین فیلم خود که اکنون بر پرده سینماها قرار دارد، بدلی از شخصیت مرحوم سیدعباس معارف را ارائه کرده است.

این فیلم داستان دو خان یعنی امرالله خان و فتح‌الله خان را روایت می‌کند که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند. معلم این روستا که نقشش را محمدرضا هدایتی بازی می‌کند، یکی از دو شخصیت عقلانی در این فیلم است. در سکانسی از این فیلم، شخصیت معلم از مطالعه شبانه خود خسته شده و سه‌تارش را برمی‌دارد و می‌نوازد. «هایدگر و پرسش بنیادین» و «هایدگر و تاریخ هستی» هر دو نوشته بابک احمدی، عنوان کتاب‌هایی است که معلم مشغول مطالعه آنها بود.



زنده‌یاد عباس معارف یکی از شاگردان زنده‌یاد احمد فردید بود و به تاسی از او به مطالعه آثار مارتین هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی و نویسنده کتاب‌هایی چون «هستی و زمان»‌، «راههای جنگلی»، «سرآغاز کار هنری» و «تفکر چیست؟»، می‌پرداخت. زنده‌یاد معارف همچنین یک موسیقی‌دان و موسیقی‌شناس خبره‌ای بود و سازهایی چون دوتار، تنبور و سه‌تار را به خوبی می‌نواخت.

جعفری جوزانی در برخی گفت‌وگوهای مطبوعاتی خود از مرحوم سیدعباس معارف به نیکی یاد کرده و شکل‌گیری تفکر خود را نتیجه شاگردی‌اش نزد معارف می‌دانست. جعفری جوزانی همچنین اشاره کرد که ساخت همه آثارش به ویژه سریال «در چشم باد» را مدیون زنده‌یاد معارف است. (برای آگاهی بیشتر در این مورد اینجا را کلیک کنید.)

زنده‌یاد عباس معارف در سال 1333 در تهران به دنیا آمد و در سال 1381 درگذشت. وی در ابتدای انقلاب اسلامی ایران تهیه پیش‌نویس قانون کار جمهورى اسلامى را بر عهده داشت.
«نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی»، «دیوان عباس معارف»، «مبانی اقتصاد سیاسی و حقوقی در اسلام»، «رساله‌ای در مورد ذره ــ موج بنیادین در فیزیک کوانتوم» و «شرح ادوار صفی الدین ارموی در علم موسیقی» از جمله کتاب‌های منتشر شده به قلم معارف است.

در فیلم «ایران برگر» علی نصیریان، محسن تنابنده، محمدرضا هدایتی، احمد مهران‌فر، فتح‌الله جعفری جوزانی، اسماعیل خلج، گوهر خیراندیش،فریبا متخصص، سیروس میمنت، حمید گودرزی، سحر جعفری جوزانی، شهره لرستانی، میرطاهر مظلومی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اسامی دیگر عوامل فیلم «ایران برگر» به این شرح است؛ نویسندگان فیلمنامه: مسعود جعفری جوزانی و محمدهادی کریمی، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری و تهیه کننده: فتح‌ الله جعفری جوزانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها