یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
ضرورت حمایت از ناشران جوان و نوپا در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر انتشارات برزآفرین با بیان این‌که نمایشگاه کتاب تهران فرصت مغتنمی برای برقراری ارتباط مستقیم مؤلفان با مخاطبانشان است، گفت: معتقدم باید زمینه برای حضور جدی ناشران جوان و نوپا نیز در نمایشگاه کتاب تهران فراهم شود.

داوود ملكی صيدآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: وقتی به ناشر جوان و نوپایی مجوز انتشار آثار داده می‌شود ضرورت دارد که برای جان گرفتن در بازار نشر و شناخته شده در میان مخاطبان، از سوی متولیان فرهنگی کشور مورد حمایت قرار بگیرد؛ انتخاب این نوع ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند گونه‌ای از این حمایت‌ها باشد.
 
این مدرس چاپ و نشر در ادامه سخنانش، توضیح داد: چه بسا ناشران جوان متعددی وجود دارد که آثار کیفی بسیار خوبی منتشر می‌‌کنند اما فقط به دلیل این‌که تعداد آثارشان به حد نصاب برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران نرسیده است و شناخته شده نیستند، حق حضور در این رویداد فرهنگی را ندارند؛ بنابراین، بسیار شایسته است که متولیان برپایی این نمایشگاه به تغییر اولویت‌ها و ملاک‌های حضور ناشران در نمایشگاه، تجدید نظر کنند تا بیش از پیش پای آثار کیفی به نمایشگاه گشوده شود.

ملکی صیدآبادی افزود: نمایشگاه کتاب تهران مکان مناسبی برای برقراری ارتباط مستقیم ناشران با یکدیگر، ناشران با مؤلفان، ناشران با بازدیدکنندگان و همچنین مؤلفان با مخاطبان آثارشان است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم بیشتر به این بُعد از ابعاد نمایشگاه کتاب تهران پرداخته شود تا نمایشگاه به سمت معنای واقعی خود یعنی محلی برای نمایش کتاب‌ها نه فروش آنها، سوق پیدا کند.

وی عنوان کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنم افرادی تصدیگری غرفه‌های ناشران را برعهده بگیرند که صلاحیت این کار را دارند و آگاهی و اِشراف کامل  به محتوای آثار عرضه شده داخل غرفه‌شان دارند. چه بسا بازدیدکنندگان متعددی که به دلیل همین ناآگاهی غرفه‌داران نمی‌توانند آثار مورد نظر خود را تهیه و خریداری کنند.

مدیر انتشارات برزآفرین بیان کرد: در نمایشگاه کتاب تهران می‌توان نشست‌های متعددی با رویکرد بررسی مشکلات حوزه نشر برگزار شود؛ در این نشست‌ها می‌توان از حضور صاحبنظران بهره‌مند شد و راهکارهای آنها را توشه راه خود به منظور برون‌رفت از این مشکلات قرار داد. همچنین پیشنهاد می‌کنم به منظور ترغیب افراد جامعه برای حضور در این رویداد فرهنگی، جذابیت‌های بصری آن بیشتر و بهتر شود.

ملکی صیدآبادی از راه‌اندازی سالن ویژه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران که مراحل تولید کتاب را از نزدیک و به صورت عملی در معرض دیدگان مخاطبان قرار می‌دهد، ابراز خرسندی کرد و گفت: از این نوع فعالیت‌ها در نمایشگاه کتاب تهران باید بیش از پیش مشاهده شود چرا که مردم همواره از این اقدامات استقبال می‌کنند و زمینه برای حضور حداکثری افراد در این نمایشگاه فراهم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها