صفحات معرفی کتاب بیشتر شود
ناصر نادری در این نشست ضمن اشاره به اهمیت معرفی کتابهای مناسب در این فصلنامه گفت: یکی از نیازهای اصلی معلمان هنر در سراسر کشور، بهویژه مناطق محروم و دورافتاده، آگاهی از روند انتشار کتابهای تئوریک و پژوهشی در حوزه هنر است. بر این اساس صفحات معرفی کتاب در فصلنامه «رشد آموزش هنر» رسالت مهمی بر عهده دارد.
وی افزود: تاکنون کتابهای بهروز و مناسبی در این نشریه بهطور کامل و جامع معرفی شده است، اما صفحات این بخش کم است و در شمارههای آینده باید تعداد بیشتری کتاب معرفی شود.
نادری همچنین اضافه کرد: فصلنامه رشدآموزش هنر در هر شماره خود یک یا دو گفتوگوی مفصل با برخی از چهرههای مشهور هنری یا متخصصان حوزه زیبایی شناسی انجام داده است. غنای این گفتوگوها به حدی است که قابلیت کتاب شدن را دارد. به امید خدا در سال آینده با اضافه شدن چند گفتوگوی دیگر، برای تدوین و انتشار این گفتوگوها در قالب یک کتاب برنامهریزی خواهیم کرد.
پای همه معلمان هنر را به «رشد آموزش هنر» بکشانید
مشاور مدیرکل دفتر تکنولوژیها و کتابهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه نقد و بررسی کتابهای درسی هنر در دوران آموزش همگانی در فصلنامه «رشد آموزش هنر» را نیز به عنوان یکی از بخشهای برتر این نشریه معرفی کرد و گفت: نقد و بررسی کتابهای رسمی آموزش هنر در مدارس، کاری قابل تحسین است. این نقدها به رشد کیفی کتابها میانجامد، اما باید توضیحات نویسندگان این کتابها را نیز در نشریه منتشر کرد، کاری که هنوز صورت نگرفته است.
نادری فصلنامه «رشد آموزش هنر» را متعلق به تمام معلمان و دانشجویان هنر در ایران دانست و گفت: این نشریه تریبون وزارت آموزش و پرورش است و بر این اساس باید پای همه معلمان و دانشجویان هنر در سراسر کشور را به این نشریه باز کرد. در این راستا میتوان به پایاننامههای دانشجویان رشتههای مختلف هنری نیز بیشتر توجه کرد.
خوشنویسی تنها هنر مورد توجه در کتابهای درسی هنر است
حمیده امامی، سرگروه آموزش هنر در منطقه 18 تهران نیز در این نشست گفت: بهنظر من نیز باید صفحات معرفی و نقد و بررسی کتاب در فصلنامه «رشد آموزش هنر» بیشتر شود. کاربردیترین بخش این فصلنامه همین صفحات نقد و بررسی کتاب است که معلمان را با بهروزترین و بهترین کتابهای منتشر شده در حوزه هنر آشنا میکند.
وی افزود: در عموم کتابهای درسی هنر در دبستان و دبیرستان نیز صرفا به هنر خوشنویسی توجه شده و جای دیگر هنرها در این کتابها خالی است. البته پیشتر مثلا در کتاب هنر پایه هشتم، بخشهایی درباره هنرهای موسیقی، نمایش، عکاسی و... نیز وجود داشت، اما وزارت آموزش و پرورش جدیدا این بخشها را از کتاب حذف کرد.

وظیفه ما علاقهمند کردن معلمان هنر به کتابهای درسی است
کاوه تیموری، سردبیر فصلنامه «رشد آموزش هنر» نیز در این نشست گفت: مهمترین وظیفه ما این است که معلمان هنر را به کتابهای درسی رسمی وزارت آموزش و پرورش، علاقهمند کنیم. هرچند که این کتابها معمولا معیوبند و اشکالات بسیار دارند.
تیموری در ادامه با اشاره به این نکته که اعضای هیات تحریریه این فصلنامه از معلمان پیشکسوت هنر هستند و سابقه سالها تدریس هنر را دارند گفت: تجارب بسیار اعضای هیات تحریریه در بُعد آموزش هنر، باعث شد تا ما از ضعفهای کتابهای درسی و همچنین روند آموزش هنر در مدارس آگاهی کامل داشته باشیم. همین آگاهی قبلی باعث شد تا مهمترین هدف ما انتشار مقالات و مطالب تخصصی برای رفع خلاهای موجود در زمینه آموزش هنر در مدارس باشد.
کتابهای درسی هنر در مدارس بار آموزشی مناسب ندارند
یکی دیگر از سخنرانان این نشست، علاالدین کیالاشکی، از اعضای هیات تحریریه فصلنامه «رشد آموزش هنر» بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: کتابهای هنر مدارس بسیار ضعیف هستند و بار آموزشی مناسب به معنای درست کلمه ندارند.
وی افزود: در مقدمه این کتابها معمولا درج شده که یکی از اهداف این کتاب آموزش نقد هنر به دانش آموزان است، اما نه تنها تعریف درستی از مفهوم نقد در این کتابها نشده، بلکه هیچ تمرینی نیز درباره نقد ندارد.
کیالاشکی همچنین از اندک بودن شمارگان این نشریه نیز انتقاد کرد.
فصلنامه «رشد آموزش هنر» از تولیدات دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است. مدیر مسئولی و سردبیری این نشریه به ترتیب بر عهده محمد ناصری و کاوه تیموری است.
نظر شما