شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
کتاب تاریخی مِنو کافه می‌شود

کافه تهرون باغ نگارستان در نظر دارد کتاب «آشپزی دوره صفویه» استاد ایرج افشار، ایران‌شناس فقید را تبدیل به مِنو کافه خود کند.

علیرضا عالم‌نژاد، مدیر کافه تهرون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کافه در راستای انجام اقدامت فرهنگی در تهران، قصد دارد از چهارشنبه هر هفته، یکی از غذاهای کتاب «آشپزی دوره صفویه» را در مِنو خود قرار داده و آن را طبخ و در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ایده این کار در پی تحقیقات و مطالعات انجام‌گرفته درباره تاریخ دوره صفویه و با احترام به تحقیقات مرحوم ایرج افشار چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود.

عالم‌نژاد، با اشاره به این‌که نخستین خوارک این هفته، چهارشنبه ( پانزدهم بهمن ماه) غذایی با نام «شیله پلاو» نام دارد گفت:‌ خوراک‌ها مشتمل بر  انواع آش‌ها، حلیم‌ها و پلاوها و  نیز شورباها و قلیه‌ها است.

کافه تهرون از سال 1388 به‌صورت مجازی اقدام به برگزاری تورهای ادبی تهران‌گردی کرده و در حال حاضر در باغ نگارستان در حال فعالیت است.

نگاهی به کتاب «آشپزی دوره صفویه»

برخی از پژوهشگران در آشپزی سه مکتب مادر را پیشنهاد کرده اند: ایرانی، چینی و رومی. آشپزی ایرانی به معنای یک هنر ظریف، مانند فرش ایرانی، اساساً هنری توده‌ای است که در خانه‌های مردم ساده یا حتی فقیر و به دست زنان و دختران شهرها و روستاهای این سرزمین پرورانده شده است.

مکتب ایرانی، جز تفاوت در مکتب غذایی، در شیوه پخت و آداب سفره هم ممتاز است و در این هر سه مورد منابع و کتاب‌های فراوان از قرن‌ها پیش موجود است. «آشپزی دوره صفوی» دربرگیرنده دو رساله در باب آشپزی از عصر صفویه است: کتاب اوّل به نام «کارنامه» تألیف حاجی محمدعلی باورچی بغدادی است که آشپز یکی از بزرگان روزگار خود بوده و این اثر را در سال 927ق. هنگام سفر به اردبیل نگاشته است. کتاب دوم «مادّه الحیوه» نام دارد که تألیف نورالله آشپز است و حدوداً 76سال پس از رساله اول نوشته شده و شامل مطالبی درباره طبخ غذاها و معرفی انواع خوراکی‌های آن دوره است. مصحّح بزرگ کتاب، ایرج افشار، در مقدمه این اثر( آشپزی دوره صفویه) کتاب‌شناسی جامعی از متون قدیم آشپزی ارائه کرده است.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه فعالیت کافه تهرون اینجـــــا را کلیک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها