شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

شهید آيت‌الله سيد محمدعلي قاضي‌طباطبايي همچنان‌كه در تلاش‌هاي علمي كوشا بود و کتاب‌های بسیاری نوشت در مبارزات سياسي نيز شركت فعالانه داشت. وی داراي روحيه انقلابي و اراده‌اي خلل‌ناپذير بود و در پرونده قطوري كه ساواك درباره وی تهيه كرده بود اين نكته مشهود است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- شهيد قاضي طباطبايي سال 1293 ه.ش در تبريز متولد شد. تحصيلات مقدماتي علوم ديني را از مادر و عموي خود ميرزااسدالله در مدرسه طالبيه تبريز فرا گرفت. در سال 1316 ش هنگام قيام مردم تبريز، به اتفاق پدرش و به دليل مبارزه، به تهران تبعيد شد و پس از چند ماه توقف اجباري در تهران و ري به تبريز بازگشت. در سال 1318 ش براي ادامه تحصيل به حوزه علميه قم رفت و از آيات عظام، گلپايگاني، حجت، صدر، بروجردي و امام خميني درس آموخت. در سال 1328 ش راهي حوزه علميه نجف اشرف شد و در درس آيات عظام، حكيم، عبدالحسين رشتي، ميرزا باقر زنجاني، بجنوردي و علامه محمد حسين كاشف الغطاء شركت كرد و در سال 1331 ش مجدداً به تبريز مراجعت کرد. آيت‌الله قاضي در دوران مرجعيت و زعامت امام خميني نماينده تام‌الاختيار ايشان بود. 

با شروع نهضت اسلامي در سال 1341 ش مبارزات او عليه رژيم پهلوي اوج گرفت. ابتدا در زندان قزل قلعه زنداني شد و سپس به شهرهاي بافت، كرمان و زنجان تبعيد شد. همچنين مدت سه ماه به سبب فشارها و ضربات روحي و جسمي، در يكي از بيمارستان‌هاي تهران بستري شد. بعد از خارج شدن از بيمارستان به عراق تبعيد شد و يك سال در آنجا ماند. پس از يك سال به ايران بازگشت و به هدايت مردم و تبليغ اسلام پرداختند. 

وی همچنان‌كه در تلاش‌هاي علمي كوشا بود، در مبارزات سياسي نيز شركت فعالانه داشت. آن شهيد بزرگوار داراي روحيه انقلابي و اراده‌اي خلل ناپذير بود و در پرونده قطوري كه ساواك در مورد وی تهيه كرده، اين نكته مشهود است. شركت علني و بارز آن شهيد در مبارزات سياسي از سال‌هاي 41 و 42 همزمان با آغاز نهضت اسلامي شروع مي‌شود و طباطبایی يكي از رهبران و پايه‌هاي نهضت در آذربايجان بود كه در جريان همين مبارزات دستگير و در زندان قزل قلعه تهران زنداني شد. 

در ماه‌هاي قبل از پيروزي انقلاب، رهبري جريانات حاد سياسي، برپايي تظاهرات و تشكيل مجالس، همه بر عهده اين شهيد بزرگوار بود و وی اولين امضاء كننده اعلاميه 29 بهمن 56 در چهلم شهداي قم بود. شهيد قاضي هميشه سد مستحكمي در مقابل خطوط انحرافي در جريانات ضد انقلابي بود و از اوان پيروزي انقلاب عليه جريانات منحرف و وابسته نظير خلق مسلمان افشاگري‌هاي لازم را مي‌کرد و منحرفان با وجود وی قدرت و جرأت ابراز وجود پيدا نمي‌كردند. خدمات وی بعد از پيروزي انقلاب نيز بسيار شايسته است. 

شهيد قاضي طباطبايي بعد از پيروزي انقلاب از طرف امام(ره) به سمت امام جمعه تبريز منصوب شد و اولين نماز جمعه را در اين شهر بزرگ برپا كرد. شهادت آيت‌الله قاضي طباطبايي در دهم آبان 1358 مصادف با عيد سعيد قربان بود، وی وقتي نماز عيد را اقامه مي‌كرد. در خطبه نماز گفت: «مرا تهديد به قتل مي‌كنند، من از شهادت نمي‌ترسم و آماده‌ام. از خدا مي‌خواهم.»

در همان روز، قاضي طباطبايي بعد از اداي فريضه نماز مغرب و عشاء و در حال مراجعت از مسجد به منزل مورد هجوم عوامل سرسپرده استكبار تحت نام گروه فرقان قرار گرفت و شربت شهادت را نوشيد. 

آن شهيد بزرگوار به‌دليل تسلطي كه به زبان عربي داشت مقالاتي به زبان عربي براي مجلات نيز مي‌نوشت. مقالات زيادي از وی در مجلات مصر چاپ شده است، اطلاعات ادبي طباطبایی بسيار وسيع بود. آثار قلمي با ارزشي از وی به يادگار مانده است كه کتابشناسی برخي از آنها در ادامه آمده است.

1. الاجتهاد و التقليد ( عربي، خطي)
2. الفوائد ( فقهي، تاريخي)
3. خاندان عبدالوهاب ( فارسي، خطي)
4. كتاب في علم الكلام ( عربي، خطي)
5. فصل الخطاب في تحقيق اهل الكتاب ( عربي، خطي)
6. السعاده في الاهتمام علي الزياره ( عربي، خطي)
7. اجوبه الشبهات الواهيه ( فارسي، خطي)
8. رساله في اثبات وجود الامام في كل زمان «ع» ( عربي، خطي)
9. سفرنامه بافت ( فارسي، خطي)
10. المباحث الاصوليه ( عربي، خطي)
11. حاشيه بر كتاب رسائل شيخ انصاري «ره»
12. حاشيه بر كتاب مكاسب شيخ انصاري «ره»
13. حاشيه بر كتاب كفايه الاصول آخوند خراساني
14. تقريرات اصول آيت الله حجت كوه كمري
15. قضا در اسلام
16. صدقات اميرالمؤمنين و صديقه طاهره « عليهماالسلام»
17. ذكر حديقه الصالحين در ( الذريعه الي تصانيف الشيعه) شيخ آقا بزرگ تهراني.
18. رساله در دلالت آيه تطهير بر اهل بيت « عليه م السلام»
19. رساله در اوقات نماز
20. رساله در مباهله
21. رساله في مساله الترتب
22. رساله در نماز جمعه
23. تعليقات بر كتاب الفردوس الاعلي تأليف علامه شيخ محمد حسين كاشف الغطاء(عربي، مطبوع)
24. تحقيق درباره اربعين حضرت سي د الشهداء (ع) (فارسي، مطبوعات)
25. تعليقات بر كتاب انوار نعمانيه تأليف سيد نعم ت الله جزايري (عربي، مطبوع)
26. مقدمه و تعليق بر تفسير جوامع الجامع طبرسي (عربي، مطبوع)
27. تعليقات بر كتاب اسلام صراط مستقيم (فارسي، مطبوع)
28. تعليقات بر كتاب كنزالعرفان (عربي، خطي)
29. مقدمه بر كتاب صحائ ف الابرار كاشف الغطاء (عربي، مطبوع)
30. آثار تاريخي آيت الله العظمي حكيم ( فارسي، مطبوع)
31. مقدمه بر تنقيح الاصول مرحوم حاج ميرزاآقا، متوفي در شهريور
32. مقدمه بر كتاب مرآت الصلوه
33. پيشگفتار بر علم امام علامه طباطبايي
34. مقدمه بر كتاب معجزه و شرائط آن
35. مقدمه بر كتاب جن ه المأوي اثر كاشف الغطاء ( عربي، مطبوع)
36. پاورقي بر تعليقات كتاب اللوامع الالهيه في المباحث الكلاميه اثر جم ا ل الدين مقداد بن عبدالله الاسدي السيوري الحلي ( عربي، مطبوع)
37. اضافات و تعليقات بر كتاب ( انيس الموحدي ن ) ملا محسن نراقي.
38. تحقق در ارث زن از دارائي شوهر ( فارسي، مطبوع)
39. علم امام علي عليه السلام ( فارسي، مطبوع)
40. مقدمه بر العقائد الوثنيه في الديانه النصرانيه ( عربي، مطبوع)
41. ترجمه مسائل قندهاريه از فارسي به عربي اثر كاشف الغطاء
42. مقدمه بر تاريخ ابن ابي الثلج بلخي ( عربي، خطي)
43. مقالات متعدد چاپ شده در مجلات عربي
44. مراسلات با مرحوم علامه كاشف الغطاء

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها