چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
شکارسری: بهبهانی وطن‌دوستی واقعی را اثبات کرد

حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی گفت: سیمین بهبهانی می‌توانست به راحتی در بهترین نقاط دنیا زندگی مرفهی داشته باشد و عطای خاک این وطن را به لقایش ببخشد اما چنین نکرد و با هنر خود در تاریخ ادبیات ایران متعهدانه زیست. او یک وطن‌ دوست حقیقی بود و با قلمش این موضوع را به اثبات رساند.

شکارسری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: بسیاری معتقدند قالب غزل قالب روزگار ما نیست و توانایی انعکاس رویدادهای جهان معاصر را ندارد. اگر بپذیریم که در رد این نظریه چند نفر در تاریخ چند ده ساله گذشته ما موفق شدند غزلشان را به روز کنند و پاسخی به این ادعا دهند، یکی‌ از آنان سیمین بهبهانی است.

وی افزود: سیمین بهبهانی موفق شد دایره واژگانی غزل را گسترش دهد و با تزریق ساختارهای تازه به غزل، غزل را برای انعکاس و بازنمایی جهان معاصر مستعد کند. از جمله در برخی آثار متأخر ایشان می‌توان، محور عمودی و ساختارهای روایی را مشاهده کرد که در قالب غزل ما به عنوان جریانی مستمر وجود نداشت.

شاعر «عاشقانه‌های تاریک روشن» اضافه کرد: به گمان من پیرو این حرکت و حرکت‌هایی از این دست بود که جوانان در دهه 70 جرأت کردند، مقوله‌ای به نام غزل نو و پسانو را کشف کنند. اما این تمام شعر و حرکت ادبی سیمین بهبهانی نیست تا ما به سرعت از آن بگذریم. حتی اگر بپذیریم که او برای روزآمد کردن غزل اوزانی را ابداع کرد، بیراه نگفته‌ایم. تکنیک او در استفاده از اوزان نامطبوع و کم کار شده به روشنی به چشم می‌خورد. حتی اگر بگوییم او غزل را برای بازنمایی جهان نو، به کشف ساختارهای کهنه مستعد کرده، درست گفته‌ایم.

این شاعر توضیح داد: ایشان با این شیوه یعنی احیای اوزان نامطبوع و اوزان کمتر استفاده شده، موفق شد از موسیقی غزل بازنمایی کند که از فرط تکرار به ابتذال کشیده می‌شد. حقی را که سیمین بهبهانی به گردن غزل از نظر به‌روز کردن و احیای غزلسرایی دارد، نمی‌توان نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: هنگامی که درباره هنر شاعری حرف می‌زنیم با متن به جا مانده از او روبه‌روییم. باید یاد بگیریم که به اجزای نامربوط به متن نزدیک نشویم چون ربطی به منتقد و تحلیل‌گر ندارد. این را هم در نظر بگیریم که سیمین به راحتی می‌توانست در بهترین نقاط دنیا زندگی مرفهی داشته باشد و عطای خاک این وطن را به لقایش ببخشد، اما چنین نکرد و در تاریخ معاصر ایران با هنر خود به گونه‌ای متعهدانه زیست. او در سال‌های جنگ تحمیلی بی‌اعتنا به آثاری که ممکن بود او را تکفیر کنند، آثاری از تجلیل رزمندگان ارائه داد تا سال‌ها در خاطر رزمندگان دفاع مقدس باقی بماند.

شکارسری یادآور شد: سیمین بهبهانی به رغم همه مواضعش یک وطن‌‌دوست واقعی بود که این ویژگی را با قلم خود به اثبات رساند.

بهبهانی که از دو هفته پیش به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی در بیمارستان بستری بود، با وجود علائم بهبود در روزهای گذشته، سرانجام صبح امروز سه‌شنبه، 28 مرداد در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

پیکر این شاعر در حال حاضر در سردخانه است و احتمالا بنا به خواسته خودش در امامزاده طاهر کرج در کنار همسرش به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط