شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
امنیت خاطر اهالی قلم احساس می‌شود/برخی واقعیت‌های تلخ ادامه‌دار است

رضا اسماعیلی معتقد است در یک سال اخیر تا حدودی برای اهل قلم امنیت خاطر ایجاد شده و این موضوع موجبات تولید فرهنگی بهتر را فراهم می‌آورد. کامران شرفشاهی نیز بر این‌ باور است که در یک سال اخیر از تنش‌های فرهنگی دولت قبل کاسته شده، ولی هنوز برخی مراکز مانند نهاد کتابخانه‌ها با رکود و سکون مواجه است و بعضی واقعیت‌های تلخ گذشته هنوز ادامه‌دار است.

 رضا اسماعیلی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در یک سال اخیر نوعی امنیت خاطر در میان اهل قلم ایجاد شده و وضعیت برای تولید فرهنگی بهتر شده. به گمانم این امنیت خاطر سرمایه بزرگی است.

اهالی قلم نیازمند آرامش و امنیت هستند

اسماعیلی توضیح داد: کسانی که با قلم و هنر سر و کار دارند خواستار آرامش‌اند. این نکته در دولت جدید دیده می‌شود. اغلب کسانی که تولید فکر می‌کنند به این نکته اذعان دارند.

شاعر «حنجره سرخ عشق» ادامه داد: ناشران و مؤلفانی که کتاب خود را برای انتشار به وزارت ارشاد می‌سپارند، از کوتاه‌تر شدن زمان بررسی کتاب سخن می‌گویند. قبلاً کتاب‌هایی به وزارت ارشاد می‌سپردند که به دلیل طولانی شدن زمان بررسی، شاید موضوع برخی آنها کهنه می‌شد اما اخیرا صدور مجوزها سریع‌تر شده و کتاب‌ها زودتر کارشناسی می‌شود. این کار نیز نوعی امیدواری میان اهل قلم ایجاد کرده که دستاوردی ارزشمند قلمداد می‌شود.
 
این شاعر اضافه کرد: رهبر انقلاب دغدغه‌هایی فرهنگی دارند که در سخنانشان به این موضوع اشاره کرده‌اند و رییس جمهوری نیز در این مورد تذکراتی داده‌اند. دغدغه اصلی رهبری این است که فضای فرهنگی سالمی ایجاد شود و در مسیر بالندگی و پویایی توسعه فرهنگی گام برداریم. با اهتمام رییس جمهوری و دولت امیدوارم توسعه فرهنگی انجام شود و حضور صاحبان فکر و فرهنگ در جامعه مؤثرتر و پررنگ‌تر به چشم بخورد.

حاشیه‌های حوزه چاپ و نشر کتاب کاسته شده است

کامران شرفشاهی شاعر و نویسنده نیز بر این باور است که در دوره جدید از تنش‌های فرهنگی کاسته شده است. شرفشاهی گفت: نکته مثبتی که در کارنامه یک ساله دولت به چشم می‌آید، کاستن از تنش‌هایی است که به عرصه رسانه کشیده می‌‌شد و فضای جامعه را ملتهب می‌کرد. به نظر می‌رسد که یکی از نیازهای جامعه کاستن از حاشیه‌هایی است که مخل آرامش اهل قلم و افکار عمومی است.

شاعر مجموعه شعر «از همیشه عاشقانه‌تر» افزود: البته باید چشم به راه نشست و ملاحظه کرد که در روزهای آینده چه اتفاقاتی در صحنه بهبود اوضاع اهل فرهنگ و هنر رقم می‌خورد و آیا این اتفاقات مثبت است یا نه.

وی ادامه داد: در مجموع احساس می‌کنم تفاوت عمده‌ای نسبت به گذشته ایجاد نشده و کماکان مشکلات بر سر راه ناشران و پدید‌آورنگان کتاب به قوت خود باقی است.

این ناشر گفت: در عرصه‌هایی مانند نهاد کتابخانه‌های رکود و سکونی حاکم شده و در این حوزه در ماه‌های اخیر با واقعیت‌هایی تلخ روبه‌رو شدیم. در موضوع برگزاری جشنواره‌های ادبی نیز هنوز شاهد ایستایی گذشته هستیم. در مجموع در حوزه فرهنگ و هنر و ادبیات با تلاشی که بتوان آثارش را به عینه در جامعه دید، مواجه نبوده‌ایم.

شرفشاهی گفت: مالیات و جریمه‌هایی که برای ناشران و کتابفروشان در نظر گرفته‌اند و از جمله انبوه موانع اداری، نفس طیف فرهنگ را به شماره انداخته است. در این زمینه نیز شاهد شکوفایی قابل ذکری نبوده‌ایم و هنوز کاستی‌های گذشته دیده می‌شود. فکر می‌کنم باید به مسئولان جدید با وجود موانعی که در راه تحقق ایده ‌هایشان دارند،‌ فرصت بیشتری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها