سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
«اصول فکر انسانی» ادیانی منتشر شد

«اصول فکر انسانی» جدیدترین کتاب سید یونس ادیانی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

سید یونس ادیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره گفت: «اصول فکر انسانی» حاصل تاملات و دغدغه‌های من بر پدیده «فکر» و پاسخ به پرسش‌هایی چون «چگونگی دست یافتن ذهن به فکر» و «ساز و کارهای انتقال فکر به دیگران» و دیگر مباحثی از این دست است. بنابراین محور اصلی مباحث این کتاب پدیده فکر است. 

وی در ادامه به بخش‌های مختلف این کتاب اشاره کرد و گفت: این اثر شامل پنج بخش است که عناوین و موضوعات آن به ترتیب عبارتند از: «رساله فهم جهان»، «رساله ذهن»، «رساله فکر»، «رساله آگاهی و گواهی» و «رساله اَبَر زبان؛ منطق». 

این عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه توضیح درباره کتاب «اصول فکر انسانی» به یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دنیای معاصر از تفکر فلسفی بیرون رفته است اشاره کرد و گفت: در کنار تفسیر پدیده فکر در این کتاب، من دو موضوع محوری را پیگری کرده‌ام: نخست این‌ که «ذهن» چگونه به «فهم» می‌رسد و دیگر این‌ که اگر ذهن بخواهد جهان را بفهمد چه باید بکند؟ متاسفانه امروزه مسئله فهم جهان از میان تفکر فلسفی در جوامع علمی مختلف، بیرون رفته است. 

ادیانی اظهار کرد: من در این کتاب تلاش کرده‌ام تا دوباره نگاه فلسفی به مساله «جهان» احیا شود. لازم است بیان کنم که رساله نخست این کتاب به طور کامل به شرح و بررسی فلسفی «آغاز جهان» اختصاص یافته است. نقد و تحلیل آرای متفکرانی چون استیون هاوکینگ که به این حوزه وارد شده‌اند نیز دیگر مبحث مهم «رساله آغاز جهان» است. 

«اصول فکر انسانی» نوشته سیدیونس ادیانی با شمارگان هزار و 650 نسخه، 800 صفحه و بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات «نقش جهان» روانه کتابفروشی‌ها شده است.

سید یونس ادیانی عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. 

از میان دیگر کتاب‌های منتشر شده ادیانی می‌توان به این موارد اشاره کرد: «بازاندیشی فلسفه کانت»، «بازشناسی فلسفه ابن‌سینا»، «تفکری در فلسفه دکارت»، «فلسفه ذهن و معنی»، «حکومت قانون: تئوری عدالت ذاتی»، «تئوری اتاق فکر: منطق بنیادین فکر»، «رمزگشايی فلسفه هستی: فارابی، فخررازی، ملاصدرا»، «تفكر اصيل: گشايشی در جهان تفكر»، «مباحثی در منطق حكومتی»، «پژوهش‌های حکومتی» و «تئوری فهم‌پذيری: تالار آگاهی و گواهی».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها