پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
«بادبادک‌های» سامانی به دست بچه‌ها افتاد

وجیهه علی‌اکبری سامانی، نویسنده کودک و نوجوان که امسال با کتاب «بادبادک‌ها» در نمايشگاه کتاب حضور دارد، معتقد است كه توليد اثر براي نوجوانان بايد متناسب با عرف و اعتقادات مذهبي و ارزش هاي اصيل باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- «بغض دارد خفه‌ام می‌کند. این دفعه انگار به جای سیب، یک هندوانه راه گلویم را بسته است. نمی‌دانم به چه چیزی فکر کنم. به مامان که دادخواست طلاقش را داده و این دفعه انگار قضیه خیلی جدی است. به دایی منصور که می‌خواهد ما را غیرقانونی از مرز رد کند. به خودم و پارسا که نمی‌دانیم چه باید بکنیم و این وسط شده‌ایم گوشت قربانی، یا به بابا که امشب فهمیده‌ام یک عزیز تازه پیدا کرده است...»

این‌ها جملاتی است که در پشت جلد کتاب «بادبادک‌ها» نوشته وجیهه علی اکبری سامانی به چشم مي خورد و مخاطب را با دغدغه هاي حسي زندگی یک نوجوان درگیر می‌کند. این کتاب که به تازگی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده، به همراه کتاب‌های دیگری از اين نويسنده مانند «آن مرد با باران می‌آید»  انتشارات سوره مهر، «عروس آسمان» نشر شاهد، «پرستوها»  انتشارات دفتر امور زنان ریاست جمهوری، مجموعه داستان «گزیده ادبیات معاصر»  انتشارات نیستان و چاپ چهارم مجموعه داستان «تورا من چشم در راهم» انتشارات تکا، در حوزه ادبیات بزرگسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه مي‌شود.

 سامانی در گفت‌وگو با ایبنا درباره «بادبادک‌ها» اظهار کرد: این اثر که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است، برگزیده چهارمین جشنواره داستان کوتاه انتشارات علمی فرهنگی است که توسط آن انتشارات روانه بازار کتاب شده است.

این نویسنده کودک و نوجوان توضیح داد: این داستان روایتی از تنهایی و سکوت و فقرعاطفی یک خانواده به ظاهر مرفه و امروزی جامعه ماست که در اثر تهاجم فرهنگی و فقدان معنویت، دچار نوعی پوچی و بی‌هویتی شده‌اند تا جایی‌که به مرز فروپاشی و جدایی می‌رسند. مادر خانواده قصد دارد بچه‌ها را به طورغیر قانونی از مرز خارج کند و به خانواده خود در آن سوی آب‌ها ملحق شود. درحالی‌که شناختی از فرزندانش و خواسته‌های آنها ندارد و نمی‌داند که دخترش«سارا» برخلاف او، دنیا و زندگی را از دریچه دیگری می‌بیند.

سامانی ادامه داد: «سارا» که برخلاف پدر و مادرش، خدا و معنویات نقش پررنگی در شکل‌گیری شخصیت و روند زندگی‌اش داشته و دارد در خلاء عاطفی کانون سرد خانواده برای حمایت و مراقبت از برادر کوچکش «پارسا» کودکی نکرده،و همواره نقش مادری دلسوز و نگران را برای برادر کوچکش بازی می‌کند.

وی افزود: به عقیده من این داستان اکثر خانواده‌های امروزی و به ظاهر روشنفکر جامعه ماست که به موازات رشد نجومی ارقام حساب‌های بانکی و سرعت بالای ورود جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا به زندگیشان، به همان اندازه از مسایل دینی و معنوی تهی شده‌اند و متاسفانه فرزندانشان در باتلاق بی‌هویتی و پوچی دنیای متمدن امروز گرفتارند و در این میان تنها راه نجات و چراغی که برای این مسیر بی بازگشت سوسو می‌ زند، همان اصل بازگشت به فطرت پاک الهی است.

این نویسنده اعتقاد دارد: اگر به همان اندازه که بازار نشر و عرضه کتاب‌های ویژه نوجوانان، از آثار ترجمه‌ای اشباع شده است از آثار تالیفی وطنی متناسب با عرف و فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارزش‌های اصیل و ریشه‌دار نیاکانمان پوشش داده شود، کمک قابل توجهی به نسل جوان و تازه نفسی که نیاز به خوراک روحی معنوی متناسب با هویت ایرانی اسلامی خود دارد، خواهد شد؛ نکته‌ای که متاسفانه در چند سال اخیر به شدت مورد غفلت واقع شده است.

وجیهه علی اکبری سامانی، نویسنده کودک و نوجوان در سال 1355 در تهران متولد شد و دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی است. وی تا به حال داوری جشنواره‌های زیادی مانند جشنواره ادبی یوسف، جشنواره ادبی قلم زرین و جشنواره سراسری داستان بسیج را عهده دار بوده است. از  آثار او می‌توان به «بخوان به نام مهر»، «پل‌های شکسته»، «عطر یاس»، «مثل یک رویا» و «پرستوها» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها