دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
بهره‌گیری از صنایع فرهنگی به توسعه اقتصاد فرهنگی کمک می‌کند

نیکنام حسینی‌پور، نویسنده کتاب «صنایع فرهنگی، صنایع خلاق» می‌گوید: این کتاب با گفته‌های نظریه‌پردازان، نقش اصلی و اساسی این صنعت را در توسعه فرهنگی بازنمایی می‌کند و نشان می‌دهد بهره‌گیری از صنایع فرهنگی به توسعه اقتصاد فرهنگ منجر می‌شود.

نیکنام حسینی‌پور، ‌نویسنده کتاب‌های حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «صنایع فرهنگی، صنایع خلاق» اظهار کرد: از آن‌جا که حوزه صنعت و فرهنگ حوزه‌ای نوپا در ایران است اما برای کشورهای دیگر این امر نه تنها ناشناخته نیست بلکه تمام فعالیت‌های فرهنگی خود را صنعتی کرده و آنها را به سایر کشورها تزریق می‌کند، ایران نباید از این قافله عقب بماند و این مساله‌ای مهم و نیازی اساسی است که باید برای آینده و پیشرفت کشور از سوی متولیان فرهنگی در نظر گرفته شود. 

باید نگاه متولیان به فرهنگ از نگاه سنتی به صنعتی تغییر کند 

وی افزود: در واقع، پیام محوری این کتاب، تغییر نگاه متولیان فرهنگی از نگاه سنتی به فرهنگ به نگاهی صنعتی است تا شرایط لازم برای صنعتی‌شدن فرهنگ در ایران فراهم شود و همان‌طور که صنایع فرهنگی در بسیاری از کشورها، منبع درآمد بسیار بزرگی را برای آنها تشکیل می‌دهد، ایران نیز می‌تواند با نگاهی استراتژیک به این موضوع و برنامه‌ریزی دقیق برای آن، صنایع فرهنگی را جایگزین صنایع نفتی کند. 

این کارشناس فرهنگی با بیان این‌که لازمه صنعتی‌شدن تولید انبوه، سودآوری و نگاه جهانی داشتن است، ادامه داد: این کتاب که با همکاری سهیلا کیاسی نوشته شده است، با این رویکرد و با پرداختن به بحث‌های تئوریک‌ از دید‌گاه «تئودور آدورنو» و تعاریف او از صنعت فرهنگ‌سازی شروع شده و سپس به مباحثی چون نگاه یونسکو به این مقوله و آسیب‌ها و امکاناتی که صنعتی‌شدن ممکن است برای هر کشوری داشته باشد، ادامه می‌یابد. 

بهره‌گیری از صنایع فرهنگی به توسعه اقتصاد فرهنگ منجر می‌شود

وی ادامه داد: در واقع، این کتاب با رویکردی بر توسعه صنایع فرهنگی به منزله توسعه فرهنگی، در صدد است تا ضمن تعریفی جامع از فرهنگ و صنایع فرهنگی با بهره‌گیری از گفته‌های نظریه‌پردازان، نقش اصلی و اساسی این صنعت را در توسعه فرهنگی بازنمایی و نشان دهد زیرا بهره‌گیری از صنایع فرهنگی به توسعه اقتصاد فرهنگ نیز منجر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایطی که هرکشوری برای صنعتی‌شدن فرهنگ لازم دارد، در حال حاضر ایران هم داراست یا خیر؟ گفت: ایران با داشتن تجربه تاریخی، فرهنگ غنی و با قرارگرفتن در حوزه تمدنی فارسی‌زبانان(ایران، افغانستان و تاجیکستان) ظرفیت عظیمی را برای پیوستن به این جرگه دارد. به طور مثال، «مثنوی معنوی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 2005 در آمریکا بوده است و یا 80 در صد منابع دانشگاهی در افغانستان، کتاب‌های فارسی ایران بوده است. این بدین معنی است که ایران قابلیت‌های فراوانی برای این امر را دارد و ما می‌توانیم و باید روی صنایع فرهنگی کشور خود مانور بدهیم و در راه تقویت آن بکوشیم. 

وی سپس به موضوع‌هایی که در این کتاب به آنها پرداخته شده است، اشاره کرد و گفت: بحث‌هایی در حوزه صنایع فرهنگی، جهانی‌شدن آن و انتقاداتی که در این زمینه وجود دارد، از مهم‌ترین موضوع‌هایی به‌شمار می‌آید که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. 

مقوله فرهنگ بر مردم سایر کشورها تاثیر می‌گذارد

در ادامه این گفت‌وگو، حسینی‌پور به کتاب دیگری با عنوان «فرهنگ و فعالیت فرهنگی» که اخیرا به چاپ رسیده و از استقبال خوبی نیز برخوردار بوده، اشاره کرد و گفت: از آن‌جا که پرداختن به مقوله فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی یکی از دغدغه‌های مهم کشورهای مختلف در عصر حاضر است و دولت‌ها پی برده‌اند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار برای تاثیرگذاری بر مردم سایر کشورها مقوله فرهنگ است تا از این طریق ایدئولوژی و فرهنگ خود را به سایر کشورها صادر کنند، این کتاب به این مهم پرداخته و با داشتن مباحث تئوری و عملی در چهار بخش به بحث‌هایی چون تعاریف فرهنگ، جهانی‌شدن فرهنگ، فرهنگ و آموزش، فعالیت‌های فرهنگی و قلمروهای آن می‌پردازد. 

وی ادامه داد: تئوری‌های مختلف در رابطه با جهانی‌شدن فرهنگ، تعاریفی از فرهنگ و آموزش در جوامع مختلف بدوی و جدید، کار‌های فرهنگی مبنی بر این‌که نمایشگاه‌‌ها و جشنواره‌ها چطور برگزار شوند و فرم‌ها و دستورالعمل‌‌های آنها چیست، دیگر مباحث این کتاب را تشکیل می‌دهند.

این نویسنده در ادامه به مخاطبان این اثر اشاره کرد و گفت: دانشجویان علمی - کاربردی حوزه فرهنگ و افراد و متولیانی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، می‌توانند مخاطب اصلی این اثر باشند. 

وی سپس با اشاره به تفاوت این کتاب با کتاب‌هایی که پیش از این در این حوزه نوشته شده‌اند، گفت: تمایزی که این کتاب با کتاب‌های پیش از خود دارد، در این است که در کتاب‌های قبلی اطلاعات و داده‌‌های این حوزه به صورت جسته و گریخته تنظیم شده است اما در این کتاب سعی بر آن است تا این اطلاعات به شکل یکپارچه‌ای جمع‌آوری و به صورت هماهنگ و کامل ارایه شود. 

کتاب نیازمند به روز شدن اطلاعات است

نقاط منفی و مثبت این کتاب از دیگر مباحثی بود که حسینی‌نژاد به آن پرداخت و گفت: از آن‌جا که حوزه فرهنگ، حوزه سیالی است و تغییر و دگرگونی خصلت اصلی آن به شمار می‌آید، اطلاعات این کتاب نیازمند به روزشدن است که باید در تجدید چاپ‌های بعدی کتاب، این مورد لحاظ شود و نقطه مثبت این کتاب همان چیزی است که این کتاب را از دیگر کتاب‌ها متمایز می‌کند و آن اطلاعات جامع و هماهنگ این حوزه در این کتاب است. 


چاپ نخست کتاب «صنایع فرهنگی، صنایع خلاق» نوشته نیکنام حسینی‌‌پور، در 192 صفحه، شماگان یک‌هزار و 200 نسخه و بهای 8 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات فرهنگ مانا چاپ و منتشر شده است. 

چاپ نخست کتاب « فرهنگ، فعاليت فرهنگي» تالیف نیکنام حسینی‌پور، در 376 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای هفت‌هزار و 500 تومان از سوی نشر زیتون سبز چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها