یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
«زمستان گذشت» منتظر بهار است

حوزه هنری استان همدان تا پایان امسال مجموعه عکس‌های انقلابی استان همدان مهدی استعدادی، خبرنگار عکاس روزنامه اطلاعات این استان را در قالب کتاب «زمستان گذشت» منتشر می‌کند.

حمیدرضا چتربحر مسوول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان همدان با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مهدی استعدادی سال 1357 خبرنگار عکاس روزنامه اطلاعات بود و از آن روزها حدود 93 قطعه عکس منتشر نشده دارد و قرار است به سفارش حوزه هنری استان این عکس‌ها در قالب یک کتاب منتشر شوند. 

وی اضافه کرد: قرار است مونا اسکندری، داستان‌نویس حوزه دفاع‌مقدس هم در حاشیه‌ این عکس‌ها مطالبی بنویسد. این مجموعه دربرگیرنده تصاویری از انقلاب اسلامی در استان همدان است که تا کنون منتشر نشده‌اند و زمان آن‌ها هم از آغاز سال 57 تا فروردین 58 است. برخی از این عکس‌ها سیاه و سفیدند و تعدادی از آن‌ها هم رنگی‌اند. البته برخی از عکس‌ها را هم ترمیم کرده‌ایم. 

چتربحر درباره وقایع مهمی که استعدادی از آنها عکس تهیه کرده، عنوان کرد: سال 1357 دوره پرتنشی در همدان بود. وقایعی مانند پایین آوردن مجسمه شاه، تشییع پیکر آیت‌الله آخوند ملاعلی همدانی و درگیری مردم با عوامل رژیم سابق، راهپیمایی تاسوعای سال 57، رژه نیروهای لشکر زرهی استان همدان و جشن پیروزی انقلاب و اسلامی و بازگشت امام خمینی (ره) به کشور در استان اتفاق افتاد که عکس‌هایی از این وقایع در «زمستان گذشت» دیده می‌شوند.
 
آیا عکسی هم درباره ترور قدرت‌الله خدایاری و شهادت محسن مباشر کاشانی، سرباز وظیفه ژاندارمری همدان در این مجموعه منتشر می‌شود؟ مدرس دانشگاه بوعلی سینای همدان در پاسخ به این پرسش، عنوان کرد: گمان نمی‌کنم عکسی با این موضوع در «زمستان گذشت» منتشر شود. البته استعدادی گفته است بسیاری از عکس‌هایی را که در آستانه انقلاب اسلامی از همدان تهیه کرده، به دفتر مرکز روزنامه اطلاعات در تهران فرستاده است و شاید بین آنها عکسی با این موضوع وجود داشته باشد. 

مسوول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان همدان در پایان افزود: قرار است این کتاب با شمارگان هزار نسخه برای چاپ اول منتشر شود اما هنوز روی آن قیمت‌گذاری نکرده‌ایم. در مجموع امیدواریم این کتاب تا پایان سال جاری یا حداکثر تا فروردین ماه سال آینده و پیش از آغاز نمایشگاه کتاب منتشر شود. به این ترتیب می‌توانیم «زمستان گذشت» را با کمک انتشارات سوره مهر به نمایشگاه بین‌المللی کتاب ببریم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها