یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
جواديان: كتاب‌هاي درسي غير كنكوري بي‌حرمت شده‌اند!

مدير داخلي مجله رشد آموزش تاريخ به بي‌حرمتي و بي‌اعتنايي به دروسي چون تاريخ معاصر ايران كه منبع كنكور نيستند، اشاره كرد و گفت: عموما بچه‌ها حسابي روي اين درس‌ها باز نمي‌كنند و مديران اعتنايي به آن ندارند و معلم مظلوم با كلاسي روبروست كه جدي گرفته نمي‌شود.

مسعود جواديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عنوان كرد: تا چند سال پيش از دوره متوسطه، خانواده‌ها و مدارس به فكر كنكور دانش‌آموز مي‌افتادند اما اخيرا از دوره ابتدايي نيز برنامه‌‌ريزي‌هاي متعددي براي كنكور دانش‌آموز تدارك ديده ‌مي‌شود. 

مدير داخلي مجله رشد آموزش تاريخ اين نوع نگاه را منفي خواند و گفت: راه برون‌رفت از اين وضعيت به قدري پيچيده است كه سال‌ها آموزش و پرورش و سازمان سنجش را درگير جلسات و مذاكرات مختلف كرده و هنوز هم راه‌حلي نهايي براي آن تعيين نشده است. 

اهداف آموزشي با كنكور محقق نمي‌شود

مولف كتاب «تاريخ نوآموز» آفت اصلي نظام گزينشي كنكور محور را محقق نشدن اهداف آموزشي دانست و اظهار كرد: كتاب‌هاي درسي كه دربرگيرنده محتوا، تصوير و فعاليت است، با اهداف خاصي تنظيم مي‌شود كه به صرف استناد به سوالات چهار گزينه‌اي كنكور اين اهداف محقق نشده و نمي‌تواند معياري براي تشخيص ميزان تغيير نگرش دانش‌آموز باشد. 

وي ادامه داد: براي نمونه آموزش تاريخ با اهدافي مانند ايجاد عشق و تعلق به ميهن، آشنايي با محورها، فرهنگ و تمدن هر دوره خاص تاريخي همراه است، اما مساله در اينجاست كه اين اهداف از طريق شيوه ارزيابي مبتني بر سوالات تستي محقق نمي‌شود و قابل اندازه‌گيري نيست. 

جواديان افزود: دانش‌آموز صرفا مطالب كتاب را با كمك كتاب‌هاي آموزشي كنكور و كلاس‌هاي خصوصي مختلف حفظ مي‌كند و فرداي روز كنكور همه محتوا را از ياد برده و كتاب را دور مي‌اندازد. 

مولف كتاب «ميراث فرهنگي» به بي‌اعتنايي و بي‌حرمتي به كتاب‌هاي درسي‌اي كه منبع كنكور نيستند، اشاره كرد و گفت: كتاب‌هاي درسي كه منبع كنكور نيستند عموما مورد بي‌اعتنايي و بي‌حرمتي خانواده‌ها، مديران و دانش‌آموزان قرار مي‌گيرند. براي نمونه كتاب «تاريخ معاصر ايران» كه از منظر نظام جمهوري اسلامي يكي از مهم‌ترين دروس است، در كنكور رياضي و تجربي سوالي از آن وجود ندارد. 

مولف كتاب درسي «تاريخ ايران و جهان» ادامه داد: به همين دليل از ابتداي سال تحصيلي بچه‌ها حسابي روي اين درس باز نمي‌كنند و متقابلا مديران نيز اعتنايي به آن ندارند؛ بعضا ساعات اين درس به صورت غيرقانوني به دروس ديگر اختصاص داده‌ مي‌شود و معلم مظلوم با كلاسي رو به روست كه جدي گرفته نمي‌شود. 

جواديان بخشي از اين معضلات را لاينحل دانست و عنوان كرد: بازار كار، منابع مالي، ارزش و اعتبار در جامعه از آن رشته‌هاي رياضي، فني مهندسي و پزشكي و ... است و به توصيه‌هاي امثال ما توجهي نمي‌شود نه از جانب خانواده‌ها و نه از جانب سياستگذاران و مسوولان. 

نياز به انقلابي نگرشي نسبت به دروس مختلف داريم

كارشناس دفتر انتشارات و برنامه‌ريزي آموزشي بر لزوم بازنگري بر وضعيت فعلي تاكيد كرد و گفت: مسوولان بايد با ارزيابي وضعيت فعلي امكان تجديد نظر را فراهم كنند. همچنين در بسيجي عمومي رسانه‌ها، نظام آموزش و پرورش، دانشگاه، ناشران، نمايندگان مجلس و ... بايد براي تغيير نگرش كنكور محور در جامعه تلاش كنند. 

وي افزود: نياز به انقلابي نگرشي در جامعه نسبت به دروس و آموزش احساس مي‌شود و اين مهم همكاري همه جانبه تمام بخش‌هاي جامعه را مي‌طلبد. 

اين مولف كتاب درسي در وضعيت فعلي انتخاب كتاب آموزشي مناسب را مهم خواند و بيان كرد: در شرايطي كه كنكور محور و اساس آموزش است، حداقل هم خانواده‌ها و هم مدارس بايد به تهيه كتاب آموزشي استاندارد مبادرت ورزند و تخفيفات وي‍ژه ناشران و تبليغات رسانه‌اي را مبناي انتخاب كتاب قرار ندهند. 

جواديان عنوان كرد: كتابنامه‌هاي رشد يكي از راه‌هاي تشخيص كتاب آموزشي مناسب است. والدين و مديران مدارس همچنين با استناد به تجربيات خود مي‌توانند كتاب‌هاي آموزشي خلاقانه‌تر و با كيفيت‌تر را در اختيار دانش‌آموزان قرار دهند.

مسعود جواديان (متولد 1340) داراي كارشناسي ارشد تاريخ و كارشناس دفتر انتشارات و تكنولو‍ژي آموزشي است. وي مدير داخلي رشد آموزش تاريخ است و بيش از دو دهه تجربه در برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي تاريخ دارد. كتاب‌هاي تاريخ اول و دوم راهنمايي، كتاب تاريخ ايران و جهان، تاريخ دوره پيش‌دانشگاهي و كتاب كار تاريخ اول، دوم و سوم راهنمايي بخشي از تاليفات جواديان است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها