وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی را که در حوزه رسانه باید برای عموم مردم مدنظر داشته باشیم سواد رسانهای و گسترش آن است و برپایی سلسله نشستهای تخصصی با ناشران حوزه ارتباطات یکی از پیگیریهای ما به شمار میآید.
افراسیابی با اشاره به حضور نمایندگان تشکلهای صنفی و ناشران حوزه ارتباطات در این نشست، عنوان کرد: امروز نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان در میان ما حضور دارد تا از نزدیک با برخی از مشکلات این حوزه آشنا شوند و نیز راهکارهای خود را در این زمینه بیان کنند.
در ادامه این نشست، کیوان نقرهکار، مشاور توسعه و خدمات کسب و کار نیز در سخنانی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه نشر کتابهای رسانه این است که آیا کتابهای این بخش بازار هدف دارند یا نه و آیا تاکنون تلاشی از سوی ناشران برای شناخت جامعه مخاطبان انجام گرفته است؟
وی افزود: تولید کتاب بدون توجه به مخاطبان اقدامی غیرحرفهای است و بازار باید توسط دستاندرکاران و فعالان حوزه نشر به خوبی سنجیده شود و بر اساس آنها کتاب تولید شود.
نقرهکار با اشاره به مخاطبان، عنوان کرد: از سوی دیگر باید دید که مخاطبان کتابهای حوزه رسانه در چه گروهی قرار میگیرند و باید به دنبال راهکارهایی بود که در سایه آن بتوانیم مخاطبان خود را افزایش دهیم تا کتابهای بیشتری تولید کنیم و در کار خود موفق باشیم.
فرهنگ گذشته را احیا کنیم
محمدمهدی داوودیپور، مشاور ارشد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بخش دیگری از این نشست، گفت: در ابتدا باید صورت مساله را پیدا کنیم و پس از آن به دنبال حل مشکلات و مسایل این حوزه برآییم، ما در حوزه کتاب با دو مقوله روبهرو هستیم نخست اینکه مخاطب ما چه کتابی دوست دارد و دیگر اینکه چه کنیم تا مخاطبان در مسیر صحیح خوب و درست حرکت کنند.
وی با ارایه توضیحاتی در این زمینه، اظهار کرد: در مقوله نخست گاهی سلیقه مخاطبان با یکدیگر متفاوت است، برخیها کارهای سطحی دوست دارند که در این زمینه فکر میکنم ما باید به مرور زمان افراد و مخاطبان خود را به سمت مناسب سوق دهیم و هدایت کنیم تا فرهنگ صحیح احیا شود.
داوودیپور یادآور شد: معتقدم در این میان باید فرهنگ گذشته خود را صیقل دهیم زیرا ما در گذشته فرهنگ ضعیفی نداشتیم و اگر بتوانیم این فرهنگ را احیا کنیم جهش پیدا خواهیم کرد.
مدیرعامل تعاونی ناشران همچنین به اهمیت هدفگذاری اشاره کرد و افزود: ناشران در حرفه و کار خود باید به نقطهای برسند که کتابی منتشر کنند تا کاربردی و مفید باشد و اگر از نظر نویسنده و ناشر کتاب خوبی بود و هیچ ایرادی نداشت اما مردم آن را خریداری نکردند به دنبال عیبهای آن باشیم.
به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات ما عدم سرمایه گذاری در حوزه توزیع است از سوی دیگر ما در بخش فروشگاهی نیز دچار مشکل هستیم و فروشگاههای ما برای ورود و جذب مخاطب هیچ رغبتی در میان آنان به وجود نمیآورد زیرا ویترینهای ما هنوز قدیمی هستند و چیدمان نامناسبی دارند.
داوودیپور یادآور شد: برای این موضوع یک عزم همگانی از سوی ارباب فرهنگ لازم است، مثلا اگر هر استاد دانشگاهی تصمیم بگیرد کتابی که چاپ میکند بدون تعارف به شاگردان خود این کتاب را معرفی کند به مرور زمان چاپ این کتاب بالا میرود و مخاطبان بیشتری پیدا خواهند کرد.
کیفیت و محتوای کتابها را ارتقا بخشیم
ارشد عیناللهی، نماینده ناشران و کتابفروشان تهران دیگر سخنران این نشست بود، وی در سخنانی گفت: معتقدم ناشران حوزه نشر باید به کیفیت کتابهای خود توجه داشته باشند، جدیدترین آمار ما در اتحادیه نشان میدهد که اکنون حدود یک هزار و 291 نفر در اتحادیه عضویت دارند که از میان آنها 200 نفر غیرفعال و یک هزار و 91 ناشر و کتابفروش فعال هستند.
وی افزود: از میان این تعداد حدود 385 کتابفروش و 318 نفر ناشر ـ کتابفروش هستند و در این میان ما فقط پنج توزیعکننده داریم که مسوولیت توزیع کتاب را به عهده دارند.
عیناللهی با اشاره به تجربه 38 ساله فعالیت خود در حوزه نشر، عنوان کرد: کتابفروشیهای کوچک دیگر جواب نمیدهد و ما نیاز مجتمعهایی هستیم که برای مردم و مخاطبان انگیزه ایجاد کنیم.
وی عدم ویراستاری مناسب را یکی دیگر از آفتهای این حوزه دانست و یادآور شد: برخی نویسندگان تصور میکنند قلم شیوایی دارند اما خبر ندارند که کتابهای آنها نیازمند ویرایش است، همچنین چاپ و صحافی و حروفچینی کتاب نیز اهمیت ویژهای دارد.
مهدی پادبان، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در استان تهران نیز در سخنانی، اظهار کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر عزمی جدی برای رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه داشتهایم و ایستگاههای کتابخوانی در مترو و اتوبوس موجب میشود که مردم به سمت کتاب سوق پیدا کنند.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که ناشران حوزه رسانه برای معرفی و ارسال کتاب همکاری خوبی با خبرگزاری ندارند و علیرغم پیشبینی بخشی برای معرفی کتاب آنها کوتاهی میکنند.
پادبان با بیان اینکه تبلیغ کتاب عنصری مهم برای در دسترس قرار دادن کتاب است، یادآور شد: تا زمانی که ناشر تمایلی به معرفی کتاب نداشته باشد خبرنگاران هر چه تلاش کنند فایدهای ندارد و معتقدم تبلیغ و اطلاعرسانی در این حوزه، زنجیرهای مغفول است.
همچنین قرار شد در نشست بعدی جمعی از مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موسسه نمایشگاههای ایران، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن موزعان ایران و نمایندگان صدا و سیما نیز حضور داشته باشند.
نشست هماندیشی «راههای گسترش سواد رسانهای» دوشنبه 21 بهمن در ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
نظر شما