سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
جای خالی کتاب برگزیده در حوزه شعر و داستان تأسف‌آور است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی جای خالی کتاب برگزیده در حوزه شعر و داستان را تاسف‌آور توصیف کرد.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سی‌و‌یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجفقلی حبیبی، دبیر علمی این جایزه در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی در رابطه با جای خالی داستان فارسی و شعر در این دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: بنده متأسفم که در کشور ایران که یکی از شاخص‌هایش ادبیات است، با این قضیه مواجه می‌شویم و باید بدانیم مشکل در کجاست. آیا ما بد داوری می‌کنیم یا در بیرون شرایط مطلوب نیست؟ جواب هرچه باشد، باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و این متأثرکننده و تأسف‌آور است.
 
صالحی در ادامه افزود: ما متهم می‌شویم که چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منابع مالی محدودی دارد‌، تعداد محدودی برگزیده معرفی می‌کند اما این وزارتخانه به هر طریق منابع مالی خود را تآمین می‌کند با این حال متأسفانه در حوزه ادبیات داستانی و شعر، کتابی از نظر داوران، برگزیده اعلام نشده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امسال نیز این احتمال وجود دارد که کتابی از سوی داوران جایزه کتاب سال برگزیده شده باشد اما به عنوان برگزیده نهایی معرفی نشود، گفت: این اتفاق در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال رخ نداده است و من اطمینان می‌دهم تا زمانی که بنده در این سمت مشغول باشم، این اتفاق نمی‌افتد و جریان داوری باید فارغ از اظهارنظرهای سلیقه‌ای مدیران اداری باشد.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه اظهارنظری از سوی این وزارتخانه در روند داوری‌ها صورت نگرفته است که در حقیقت جریان داوری باید مستقل از جریان اداری باشد. 

صالحی درباره بخش ویژه این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به این که سال 2014 سال همبستگی با ملت فلسطین است، پیشنهاد دادیم کتاب‌های این حوزه بررسی شود که متاسفانه امسال کتاب خوب و درخور تقدیر در این بخش دریافت نکردیم. 

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست خبری ضمن ابراز امیدواری برای دریافت کتاب مناسب در  بخش ویژه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: ترجیح دادیم کتاب‌های بخش ویژه امسال را در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بررسی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها