شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
خالق «سکوت و فریاد» درگذشت

میکلوش یانچو، سینماگر مشهور اروپای شرقی و خالق آثاری چون «سکوت و فریاد» و «راه بازگشت من به سوی خانه» روز گذشته 31 ژانویه درگذشت. در ایران کتابی درباره او با نام «سینمای یانچو» منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میکلوش یانچو، فیلمساز مولف، مجارستانی 31 ژانویه 2014 در سن 92 سالگی درگذشت. کتاب «سینمای یانچو» نوشته گراهام پتری با ترجمه ایرج کریمی در ایران ترجمه و منتشر شده است.

یانچو در 27 سپتامبر 1921 در شهر کوچک واک در شمال بوداپست به دنیا آمد. بسیاری از منتقدان و تفسیرگران سینما از یانچو، به عنوان استاد بی‌بدیل زیبایی‌شناسی و فرم در سینما یاد می‌کنند. فیلم‌های یانچو، روایت‌های شخصی و حماسی او از خشونت، ستم، تحقیر و سرکوب در پهنه تاریخ معاصر مجارستان‌اند.

این کارگردان مشهور سینما، در آکادمی فیلم بوداپست نیز به تدریس سینما اشتغال داشت و مدتی نیز در موسسه ارتباطات دانشگاه هاروارد تدریس می‌کرد.

فیلم‌های یانچو در تاریخ سینما از اهمیت بسیاری برخوردارند. از میان آثار او می‌توان به «سکوت و فریاد»، «راه بازگشت من به سوی خانه»،‌«الکترا»، «سرخ و سفید»، «باد زمستانی»، «مزامیر سرخ»، «راپسودی مجار»، «والس دانوب آبی»،‌ «خدا عقب عقب می‌رود»، «طالع مسیح مصلوب»، «آلِگرو باربارو» و فیلم‌های مستند «موسیقی» و «اُمِگا، اُمِگا» اشاره کرد.

یانچو در سال 1979 در جشنواره کن و همچنین در سال‌های 1990 و 1994 به ترتیب در جشنواره ونیز و در کشور خود جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

در کتاب مشهور «تاریخ سینما» اثر دیوید بوردول و کریستین تامسون با ترجمه روبرت صافاریان، مطالب مفیدی در معرفی این سینماگر درج شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها