پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
آکادمی زبان اسپانیایی سیصدساله شد

سیصدمین سالگرد تاسیس آکادمی زبان اسپانیایی با رونمایی تمبر یادبود این آکادمی در مراسمی که در مادرید با حضور چهره های سرشناس ادبی و فرهنگی برگزار شد، گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اینفورمادور، طرح کلی این تمبر شامل دسته ای از حروف الفبای زبان اسپانیایی همراه سه جلد از فرهنگ لغت آکادمی زبان اسپانیایی است که به صورت عدد رومی III به تصویر کشیده شده و اشاره به سومین قرن تاسیس آکادمی سلطنتی زبان اسپانیایی دارد. ارزش این تمبر 38/0 یورو است.

این مراسم بهانه ای شد تا مطرح ترین چهره های ادبیات و دانشگاهیان اسپانیا دور هم جمع شوند. از جمله چهره های مطرحی که در این مراسم حضور داشتند می توان به خاویر کوئستا رییس شرکت کوررئوس، طراح و مجری این تمبر یادبود؛ خوسه مانوئل بله کوئا، رییس فعلی آکادمی و داریو بیانوئبا، دبیر این آکادمی اشاره کرد.

بیانوئبا در این مراسم با تاکید بر لزوم هرچه با شکوه تر برگزار شدن این جشن ها گفت:این جشن ها باید تاثیر لازم را بر جامعه اسپانیایی زبان داشته باشد و کوتاهی هایی که در دو دوره گذشته یعنی صد و دویست سالگی این آکادمی اعمال شد، باید جبران شود. در سال 1814 در صدمین سال تاسیس این آکادمی اسپانیا مورد هجوم فرانسه قرار گرفته بود و سال 1914 نیز همزمان با اولین جنگ جهانی بود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر نیز اسپانیا از لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، ولی با این حال فعالیت ها و برنامه های بسیاری برای این بزرگداشت سازماندهی شده اند.

آکادمی سلطنتی زبان اسپانیایی در اوت سال 1713 توسط خوآن فرناندز پاچه کو پایه گذاری شد و در اکتبر سال 1714 پادشاه فیلیپ پنجم اسپانیا حکم سلطنتی به رسمیت شناخته شدن آن را صادر کرد. این دو تاریخ ثبت شده باعث شد که مجموعه جشن های بزرگداشت سیصدمین سال تاسیس این آکادمی به صورت مشترک در سال 2013 و 2014 برگزار شود.این جشن ها از اواخر شهریور سال گذشته میلادی آغاز شده و تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.نمونه ای از این بزرگداشت ها برگزاری یک نمایشگاه بزرگ در کتابخانه ملی مادرید است که تا 26 ژانویه ادامه دارد.

رونمایی و انتشار نسخه جدیدی از فرهنگ لغت آکادمی سلطنتی زبان اسپانیایی در ماه اکتبر، پایان بخش این جشن ها خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها