جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
حجت الاسلامی که «آداب نماز شب» را نوشت

«سیدمحمدباقر شفتی» معروف به «حجت الاسلام» در چنین روزی(13 دیماه) دارفانی را وداع گفت. از این عالم بزرگوار کتاب ها و رساله های متعددی باقی مانده است که کتاب «آداب نماز شب» یکی از برترین آن‌ها محسوب می شود. امروز همچنین مصادف است با سالروز درگذشت «ابن اثیر» نویسنده حوزه دین و تاریخ.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سیدمحمد باقر بن محمد تقی شفتی» مشهور به «حجةالاسلام» رشتی الاصل و از بزرگان علمای امامیه، فقیه، اصولی، ادیب، نحوی، رجالی و ریاضی‏دان بوده است.

وی همچنین در درایه، هیئت و علوم ادبی و فنون عربی از مشاهیر روزگار و در مراحل اخلاقی بی‏‌هماورد بوده است. او به حال فقرا و طلاب علوم دینی كمك بسیار می‏‌کرد و در عبادت و مناجات و سخاوت و نیز اجرای حدود الهی بسیار كوشا بود.

حجت السلام شفتی از محضر درس حضرات آیات بهبهانی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر كاشف الغطاء، ملامهدی نراقی و میرزای قمی استفاده برد و دارای تالیفات بسیاری است.

آداب نماز شب، الاجازات و اصحاب الاجماع از آن جمله‏‌اند. همچنین رساله‏‌های فراوانی را در تحقیق حال هر یك از رجال حدیث امامی نوشته است.

این عالم دینی سرانجام سال 1260 هجری قمری در 85 سالگی در اصفهان وفات یافت و در مسجدی كه خود بنا نهاده بود و به مسجد سید معروف شد، به خاک سپرده شد.

امروز(13 دیماه) همچنین مصادف است با سالروز درگذشت «ابن اثیر» مورخ، ادیب و محدث شافعی که سال630 هجری قمری فوت کرد.

«ابوالحسن علی بن ابی الكرم محمد بن عبدالكریم بن عبدالله شیبانی» معروف به ابن اثیر جزری از مورخان نیمه‏ دوم قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است.

او در حفظ حدیث و مبادی و متعلقات آن، پیشوای محدثین به شمار می‌‏رود و در تاریخ، انساب، سیره و وقایع و جنگ‏‌های عرب متبحربود. شهرت ابن اثیر به دلیل دو كتاب بزرگ او به نام «الكامل فی التاریخ» و «اُسْدُالغابَه فی معرفة الصحابه» است. از كتاب های دیگر وی می‏‌توان «اللُّباب فی تهذیب الانساب» و «الباهر» را نام برد. الباهر درباره‏ خاندان زنگیان موصل نوشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط