دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
رونمایی کتاب برنده جایزه سروانتس امسال در جشنواره فرهنگی مکزیک

النا پونیاتوسکا بانوی برنده جایزه سروانتس 2013، جدیدترین کتابش را در نخستین جشنواره خورشيد و ستاره ها در مکزیک رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از افه، النا پونیاتوسکا، این کتاب که با عنوان «جهان يا هیچ چیز» منتشر شده بیوگرافی ساده ای از همسر سابق النا پونیاتوسکا است.

پونیاتوسکا در مراسم رونمایی این کتاب که در کتابخانه باسکونسلوس مکزیکوسیتی برگزار شد، در مقابل خیل شرکت کنندگان در این مراسم که بیشتر آن ها را كودكان تشكيل مي دادند، از تاثیر ماه در زندگی اش یاد کرد و گفت: مادرم از بچگی به من یاد داده بود که هر شب با ظاهر شدن ماه به آن سلام کنم و از او چیزی بخواهم.

وی در مورد کتابش گفت: این کتاب یک زندگینامه خیلی ساده از همسر سابق من،گیه رمو هارو است. وی از کودکی عاشق ستارگان بود و در نهایت به یکی از بزرگترین اختر شناسان مکزیک تبدیل شد.

پونیاتوسکا ادامه داد: دانشمندان، هنرمندان و نویسندگان همیشه از کودکی با سوال هایی درگیر هستند که وقتی بزرگ می شوند، دوباره به ذهنشان بازمي گردند.

وي در ادامه با اشاره به لزوم پرسش گفت: دانش از نقد و كنجكاوي حاصل مي شود و موفقيت بيشتر اخترشناسان به كودكي پرسش گر و كنجكاو آن ها باز مي‌گردد و آن‌ها هميشه از خود سوال كرده اند كه ما چرا و براي چه كسي روي سياره زمين هستيم؟ كودكي گيه رمو اينگونه بوده است و او با هوش خود و پرسيدن سوال هايي از قبيل چرا، كجا، چه زماني و براي چه كسي توانست به اينجا برسد.

رافائل توبار ايده ترسا،‌ ریيس شوراي ملي فرهنگ و هنر مكزيك كه برگزار كننده اين فستيوال است در اين مراسم گفت: هدف اين فستيوال نزديك كردن دنياي شگفت انگيز خيلي دور و در عين حال خيلي نزديك ستارگان و سياره ها به كودكان است.اين فستيوال در واقع وسيله‌اي براي بيدار كردن تصورات، تخيل و شعر در كودكان است تا از طريق آن به فطرت ستارگان و زمين كه منشا همه چيز است،‌برسند.

از جمله برنامه های دیگر این فستیوال که بخشي از فستيوال «پرتوهاي آغاز زمستان»است،می توان به تشکیل بحث ها و گفتگوهایی با موضوع اخترشناسی، مراسم کتابخوانی و داستان خوانی، کارگاه هایی با حضور اخترشناسان و رصد ستارگان اشاره کرد.

النا پونياتوسكا، نويسنده و روزنامه نگار مكزيكي و فرزند يك شاهزاده لهستاني،‌از جمله چهره هاي مطرح ادبيات مكزيك و جهان است. وي در طول عمر خود برنده جوايز ادبي متعددي شده است كه مهم ترين آن ها جايزه سروانتس سال 2013 بود. وي چهارمين زني است كه موفق به دريافت اين جايزه شد. كتاب «جهان يا هيچ» جديد ترين كتاب اين نويسنده است كه توسط انتشارات پلانتا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها