دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
حضرت خدیجه(س) پدیده‌ای در حاشیه

نویسنده کتاب «الهی‌ترین ازدواج» گفت: حضرت خدیجه(س) نخستین بانوی جهان است که تمامی ثروت خود را در راه اعتقادات دینی‌اش خرج کرد و هستی خود را در راه این آموزه قرار داد. در واقع، ایشان پدیده‌ای محسوب می‌شوند که در حاشیه قرار گرفته‌اند.-

دکتر حمید قیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره هدفش از نگارش کتاب «الهی‌ترین ازدواج» اظهار کرد: نخستین هدفم بررسی این سوال بود که چرا حضرت خدیجه(س) در میان شیعه و سنی به آن اندازه که شایسته است بلندآوازه نیست و دیگر این‌که چرا در مناسبت‌های گنجانده شده در تقویم به ازدواج این دو بزرگوار به اندازه کافی پرداخته نشده است. 

وی افزود: هدف دیگر من، نمایاندن چهره واقعی اسلام و بزرگان این دین از جمله حضرت رسول اکرم(ص) و همسر گرامی ایشان حضرت خدیجه(س) به مردم بود، آن هم در زمانی که برخی افراد و گروه‌ها از جمله طالبان قصد دارند چهره خشنی از دین اسلام و بزرگان این دین ترسیم کنند. همچنین فکر می‌کنم بسیاری از مصداق‌های فکری و عملی این دو بزرگوار می‌تواند راهگشای نسل امروز باشد. 

دکتر قیدی گفت: شخصیت حضرت خدیجه(س) بسیار جای کار و واکاوی دارد. به عنوان مثال، نواندیش بودن و فعالیت‌های اجتماعی ایشان که همیشه مورد حمایت حضرت محمد(ص) بود و بسیاری مصداق‌های دیگر از شخصیت، شیوه تفکر و عملکرد این بانوی بزرگ به اندازه کافی بررسی  و  توجهی خاصی به ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن بانوی بزرگوار نشده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن نقد به شیوه تکریم شعائر اسلامی اظهار کرد: شیوه تکریم شعائر اسلامی نیز باید دگرگون شود. اکنون ما از اصل به فرعیات می‌رسیم در صورتی که وظیفه ما حفظ اصل و رسیدن از فرع به اصل است. به عنوان مثال، ما برای ام‌البنین(س) پژوهشی انجام نمی‌دهیم در حالی که برای طفل نوپای امام حسین(ع) برنامه‌های شایسته‌ای ترتیب می‌دهیم و البته وظیفه ما بیش از این‌ها  است. 

وی مخاطبان اثرش را همه اقشار جامعه دانست و گفت: همگان می‌توانند مخاطب این اثر باشند ولی هدف اصلی من، ایجاد تفکر باز در جوانان نسبت به این الگوهای انسانی است و بازهم  تاکید می‌کنم که این موضوع بسیار جای کار دارد. 

نویسنده کتاب «الهی‌ترین ازدواج» افزود: اگرچه به اختصار خیلی اعتقاد دارم ولی می‌توانستم به ظرفیت‌های بیوگرافی این دو بزرگوار بیشتر بپردازم. البته اگر از من و اثرم حمایت می‌شد من هم مبسوط‌تر به این موضوع می‌پرداختم. به عنوان مثال، می‌توانستم به داستان‌های اهل سنت درباره این ازدواج و شخصیت حضرت خدیجه(س) بیشتر اشاره کنم ولی با علم به این‌که این پرداختن می‌توانست منشا اختلاف باشد اصلاً به آ‌ن‌ها اشاره‌ای نکردم. 

قیدی در پاسخ به این سوال این‌که «آیا قصد دارید در ویرایش‌های بعدی این تغییرات را لحاظ کنید؟»اظهار کرد: چون از کار فرهنگی استقبالی نمی‌شود من هم قصد تجدید چاپ این کتاب را ندارم و منتظرم افراد دیگری به این موضوع بپردازند تا موقعیتی مهیا شود که روی این موضوع در فضای بازتری بتوان کار کرد.
 
وی در پایان گفت: کسی درباره قداست حضرت خدیجه(س) شکی ندارد و به یقین سهواً این شخصیت مورد کم توجهی واقع شده است. خوشبختانه به نظر می‌سد این اواخر رسانه‌ها بیشتر از قبل به این مقوله که باعث خوشحالی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط