دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
شیوه آسان برای نوازندگی با فلوت ریکوردر کتاب شد

کتاب «آهنگ‌های آسان برای ریکوردر» نوشته فیلیپ هاتورن با ترجمه فیروزه هاشمی و تصویرگری کیم بلاندل منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آهنگ‌های آسان برای ریکورد دربرگیرنده 104 قطعه موسیقی است که از میان آنها می‌توان به «پا درد»، «اولین نوئل»، «فضای سبز»، «شب آرام»، «دور از مدیر»، «بالماسکه»، «آواز سلوژ» و «رقص کلاه مکزیکی» اشاره کرد.

از نکات قابل توجه و برجسته در این کتاب می‌توان به آموزش تئوری موسیقی، همراه با اجرای قطعات مختلف اشاره کرد؛ به‌طوری که هنرجویان و علاقمندان به نوازندگی با این ساز می‌توانند به‌راحتی مفاهیم تئوریک موسیقی را  همراه با نواختن قطعات بیاموزند.

در بخش نخست کتاب، خطاب به هنرجویان نوشته شده است: «این کتاب آهنگ‌های بسیاری دارد که شما می‌توانید با ریکوردر سوپرانوی خود بنوازید. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا موسیقی را بهتر بخوانید و بفهمید و مهارت خود را به‌عنوان نوازنده ریکوردر بهبود ببخشید. در این کتاب آهنگ‌های محلی از همه دنیا، آهنگ‌های کلاسیک و جاز آورده شده است. بعضی آهنگ‌ها هم برای دو نوازنده تنظیم شده‌اند.» 

در بخشی دیگر هم شیوه صحیح مطالعه و تمرین نوازندگی با ساز «ریکوردر» آموزش داده شده است: «در ابتدا، تعداد نت‌ آهنگ‌ها محدود هستند اما در ادامه تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. شکل‌های کتاب کمک می‌کنند که هر نتی را درست انگشت‌گذاری کنید. شما می توانید در بسیاری از صفحات این کتاب، معانی اصطلاحات و علائم موسیقیایی را پیدا کنید.»

هرچند کتاب «آهنگ‌های ساده برای ریکوردر» از حیث گرافیک، شیوه آموزش و صفحه‌آرایی مناسب به نظر می‌رسد، اما با توجه به این‌که قطعات موسیقی ارایه شده، برگرفته از ملودی‌های غربی هستند، در نتیجه حفظ و اجرای آهنگ‌های آن برای هنرجوی ایرانی گاه نامانوس و ناآشناست.

فلوت «ریکوردر» نام سازی بادی از نوع قمیش‌دار ساده، از خانواده نی‌انبان و نوعی فلوت است. این ساز در محدوده صوتی دو اکتاو شامل تنور، باس، گریت باس، کنتراباس، آلتو، زیر یا سوپرانو و سوپرانینو اجرا می‌شود.
 
از «ریکورد» در آثار آهنگسازانی چون هندل و باخ استفاده شده است، هر چند این ساز از قرن هجدهم میلادی به عنوان سازی برای نوازندگی حرفه‌ای مورد استفاده قرار گرفته، اما اکنون علاوه بر کاربرد حرفه‌ای، استفاده آموزشی برای کودکان دارد. 

«ریکوردر» از اعضای خانواده فلوت‌های سوتی محسوب می‌شود. فلوت‌های سوتی، سازهای بادی‌اند که در قسمت سر (منقار) آن‌ها یک سوت یا سد وجود دارد. این سد یک مسیر باریک برای ورود هوا ایجاد می‌کند که باعث می‌شود جریان سریع هوا به قسمت میانی وارد شده و صدای مشخص و واضح خود را ایجاد کند. سایر اعضای خانواده فلوت‌های سوتی به زبان انگلیسی شامل fgogeolet، whistle، tabor pipe سه سوراخه هستند. 

 کتاب «آهنگ‌‌های آسان برای ریکوردر» در 64 صفحه با شمارگان سه‌هزار جلد از سوی نشر تصنیف با قیمت 6 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط