شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
«نظام شخصیت در ایران» در قالب یک کتاب بررسی شد

کتاب «بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران» تالیف مسعود چلبی با رویکرد بررسی منش و شخصیت ایرانی منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،این کتاب از سه بخش تشکیل شده‌است؛
در بخش نخست، موضوعاتی اعم از رابطه درویشی و لوطی‌گری، شخصیت ملی انعکاسی از نظام‌های ارتباطی، تحلیل محتوایی سه مجموعه روایت از شخصیت ایرانی و خصایل شخصیتی ایرانیان از نظر مستشرقان غربی، عربی و ایرانی بررسی شده‌است. در فصل دوم کتاب به چارچوب نظری و روش پژوهش مولف در انجام این تحقیق اشاره شده‌است و در فصل آخر کتاب نیز یافته‌های این پژوهش با ذکر روش‌ها و جزییات آماری آورده شده‌است. همچنین در پایان کتاب «پرسشنامه سنجش شخصیت اجتماعی در ایران» و پاسخنامه‌های سنجش شخصیت اجتماعی منتشر شده‌است.

در بخشي از اين كتاب آمده‌است:«فرهنگ و شخصیت با یکدیگر رابطه علت و معلولی دو جانبه دارند و می‌توانند بالقوه اثر دوگانه بر نظم اجتماعی داشته باشند. یعنی فرهنگ و شخصیت می‌توانند به نوبه خود سبب «ترقی اجتماعی» شوند و بالعکس قادرند اسباب زوال نظم اجتماعی را در عرصه تغییرات شتابان جهانی و افزایش جمعیت فراهم کنند. 

فرهنگ هر جامعه به‌ صورت مکتوب و غیرمکتوب نظام نمادین آن را در سطح کلان تشکیل می‌دهد و تولید و بازتولید آن عمدتاً در پهنه تعاملات اجتماعی صورت می‌گیرد. اما بازتاب آن را، کم‌وبیش و با احتیاط، می‌توان در مخرج مشترک شخصیت‌های اعضای جامعه ردیابی کرد. کتاب حاضر نتیجه کوشش اولیه‌ای است برای شناخت نسبی «منش» و شخصیت ایرانی. »

مسعود چلبی، استاد گروه جامعه‌شناسی دانشكده ادبیات و علوم انسانی سال 1331 در شهر یزد متولد شد. وی سال 1363 در مقطع دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه میشیگان غربی در آمریکا فارغ‌التحصیل شد.

توسعه و نظم اجتماعی، نظريه‌های جامعه شناختی، جامعه‌شناسی تطبيقی و روش‌شناسی از حوزه‌های پژوهشی چلبی به شمار می‌آیند. از جمله تالیفات این محقق جامعه‌شناسی می‌توان «تحلیل اجتماعی در فضای کنش» و «جامعه‌شناسی نظم» را نام برد.

چاپ نخست «بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران» در یکهزار نسخه از سوی نشر نی، به قیمت 12 هزار تومان منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها