چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲

روز گذشته، مصلای امام خمینی(ره) درهایش را برای دیدارکنندگان چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گشود. با وجود استقبال شهروندان از نمایشگاه در روز گشایش، شمار اندکی از علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در نخستین روز از این نمایشگاه دیدار کردند. اما همان مراجعان اندک دست پُر چهارمین نمایشگاه‌ ملی کتاب‌ دفاع مقدس را ترک کردند که نشان می‌دهد این نمایشگاه در حال نزدیک شدن به بخشی از هدف خود است که همان توزیع آثار میان مخاطبان ویژه آثار دفاع مقدس است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهارمین نمایشگاه ملی کتاب مقدس پس از تاخیرهایی در زمان برگزاری، با همکاری مشترک سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ششم آبان‌ماه 92 در مصلای تهران برگزار شد، تا امسال تهرانی‌ها برای نخستین‌بار میزبان این نمایشگاه تخصصی باشند.

به گفته سردار علی ناظری، معاون ادبیات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، استقبال مردم از چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در آیین گشایش که با هدف ایجاد انسجام میان نهاد‌های متولی برای نخستین‌بار در پایتخت کشور برگزار شده ‌است، برای سردار محمد‌رضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) آن‌قدر قابل توجه بود که خواستار برگزاری این نمایشگاه به صورت مستمر در تهران شدند.

البته این استقبال برای برگزارکنندگان نیز باعث شگفتی بود زیرا مساحت سالن و جایگاه‌هایی که برای میهمانان آیین گشایش در نظر گرفته بودند، به سرعت پر شد به گونه‌ای که جایی برای استقرار مناسب خبرنگاران هم وجود نداشت.

هفتم آبان‌ماه، نخستین روز برای دیدار از چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس بود. شهروندانی که از دیگر نمایشگاه‌های برگزار شده در مصلای امام خمینی(ره) دیداری داشتند، با پیاده شدن در ایستگاه‌های متروی شهید بهشتی یا مصلا، به سمت خروجی‌های نمایشگاه حرکت کردند تا از چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نیز دیدار کنند، اما در‌های ورودی به مصلای امام خمینی(ره) در ایستگاه مصلا، به روی آنان بسته بود و در ورودی از خیابان شهید بهشتی نیز مسیر مستقیمی به سوی نمایشگاه نداشت.

علاقه‌مندان کتاب‌های حوزه دفاع مقدس باید از در کناری ایستگاه متروی شهید بهشتی وارد فضای نمایشگاه ملی دفاع مقدس شوند تا ‌خودرو‌های وَن تعبیه شده را ببینند که در انتظارشان صف کشیده‌اند. واقعیت این است که چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مانند روز گشایش شلوغ نبود!

طبقه دوم سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره) محل برپایی غرفه‌های این نمایشگاه است. یافتن غرفه‌ها به کمک نقشه بسیار دقیق نمایشگاه کار آسانی است. نخستین غرفه که رنگ قرمز آن جلب توجه می‌کند، غرفه نشر صاعقه و انتشارات 27 است. مسوولان غرفه از فروش آثارشان در نخستین‌روز از نمایشگاه راضی به نظر می‌رسیدند. دکتر شکری، مدیر این انتشارات گفت: امروز (روز نخست بازدید، هفتم‌آبان‌ماه) بیش از 20 میلیون ریال فروش داشته‌ایم که دو برابر هزینه‌ای است که برای غرفه‌آرایی صرف کرده‌ایم.

عماد فردا، اما غرفه ساده و خلوتی دارد. مسوول این غرفه که در حال چیدن کتاب‌ها بود، گفت: با توجه به تبلیغات کمی که برای این نمایشگاه صورت گرفته است و نیز با توجه به زمان نامناسب برپایی نمایشگاه، با استقبال خوبی روبه‌رو نیستیم.

وی نمایشگاه‌های استانی و نیز نمایشگاه بین‌المللی کتاب را فرصت بهتری برای فروش آثار حوزه دفاع مقدس دانست و گفت: با این حال، به نظر می‌رسد برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در هفته دفاع مقدس یا زمانی نزدیک به آن مناسب‌تر باشد.

جمعیت در راهرو‌های میانی نمایشگاه پراکنده‌تر بود اما ناشرانی مانند سوره سبز و دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا هم از فروش خود راضی‌اند. این نمایشگاه در نخستین روز از برگزاری دو اجرای تئاتر را پشت‌سرگذاشت و آن‌چه بیشتر از هر چیز جلب توجه می‌کرد این بود که همان مراجعان اندک روز نخستین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم دست پُر نمایشگاه را ترک کرده‌اند.

این موضوع شاید به این مفهوم باشد که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس دارد به بخشی از هدف خود که توزیع آثار میان مخاطبان ویژه آثار دفاع مقدس است، نزدیک می‌شود اما برای جلب مخاطب عام هنوز نیازمند کوشش‌های بیشتری است.

چهارمین نمایشگاه از نظر امکانات امنیتی هم به تناسب دیدارکنندگان چیزی کم ندارد. خدمات امدادی، نمایشگاهی و پارکینگ ویژه در خدمت علاقه‌مندان است.

مصطفی آقامیری، از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس درباره دلیل بازدید اندک از این نمایشگاه در روز نخست گفت: به هر حال نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نمایشگاهی تخصصی است و نمی‌توان آن ‌را با نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مقایسه کرد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، تازه روز نخست نمایشگاه را پشت سر گذاشته‌ایم و امیدواریم که با برنامه‌‌ریزی‌هایی که شهروندان برای پایان هفته دارند، این نمایشگاه با استقبال بیشتری روبه‌رو شود.

آقامیری درباره زمان برگزاری نمایشگاه گفت: قرار بود این نمایشگاه را در هفته دفاع مقدس برگزار کنیم که به دلایلی انجام نشد. در ادامه قصد داشتیم این نمایشگاه حتما در مهرماه برگزار شود که باز هم به دلایلی این امر ممکن نشد. قبول داریم که آبان‌ماه زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌ ملی کتاب دفاع مقدس نیست اما اطمینان داریم که این نمایشگاه می‌تواند مورد استفاده دانشجویان، پژوهشگران، سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در تهران قرار گیرد.

وی برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را در نیمه مهرماه بهترین زمان دانست و تصریح کرد: این نمایشگاه سیر تکامل خود را سپری می‌کند و ما درصدد هستیم فضای بهتری برای عرضه کتاب‌های دفاع مقدس به مردم در نطر بگیریم.

چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس تا 13 آبان‌ماه از ساعت 10 تا 20 در طبقه دوم سالن شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران با حضور 120 ناشر فعال در حوزه دفاع مقدس، میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها