چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
نام علی(ع) خاک را طلا کرده است

مهندس سیدمحمد بهشتی در آیین رونمایی از کتاب‌ «نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی» گفت: نام علی(ع) اکسیری است که خاک را طلا کرده است و امیدواریم این اکسیر به گوهر وجودی‌مان نیز وارد شود تا کیمیاگری آن در وجود یکایک ما حلول یابد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی ساعت 10 صبح امروز(هشتم آبانماه) با حضور «یحیی طالبیان» رییس پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات، دکتر «محمدمنصور فلامکی» چهره ماندگار معماری ایران، مهندس «سیدمحمد بهشتی» مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی، «مجتبی شاه‌مرادی» مدیرمسوول نشر آرما، دکتر «عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و «غلامحسین معماریان» مولف اثر و جمعی از اهالی رسانه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی در این مراسم گفت: در سرزمین‌های اسلامی خط و نوشته به عنوان یک عنصر همیشگی در اماکن مذهبی وجود دارد در حالی که در دیگر مناطق دنیا خط و نوشته اغلب به عنوان بخش انضمامی اماکن محسوب می‌شود. در فرهنگ اسلامی ماموریت هنرمندان، سیر از ظاهر به باطن اشیا بوده‌است و در حقیقت، هنرمندان کیمیاگرانی بوده‌اند که کارشان، از قوه به فعل درآوردن اشیا بوده‌است.

وی با بیان این‌که در مواجهه با آثار و ابنیه مذهبی باید رویکرد معنوی داشت، عنوان کرد: توجه به مسایل دینی از پیش از اسلام در فرهنگ ایران وجود داشته‌است. همچنین ولایت به عنوان اولویت در فرهنگ تشیع و تصوف محسوب می‌شود که در آن، نام علی(ع) در صدر قرار می‌گیرد. نام امام علی(ع) در ابنیه رسمی و ماندگار ما از دوران صفویه و حتی پیش از آن در دوران ایلخانیان، سلجوقیان و تیموریان دیده می‌شود.

یحیی طالبیان، رییس پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات نیز طی سخنانی کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی را اثری علمی، پژوهشی و هنری خواند و گفت: محتوای این کتاب محصول تفحص و جست‌وجو در منابع علمی، مکتوب‌ و آثار میدانی و تاریخی است. امیدوارم این اثر با آراستگی هنری و شکل قابل توجه در معرض نگاه ارباب علم و معرفت قرار داده‌شود.

وی با بیان این‌که نام امام علی(ع) یادآور فرهنگ و تمدن اسلامی است، اظهار کرد: هرکس به زبانی ارادت خود را به ایشان ابراز می‌کند، برخی به زبان شعر، برخی به زبان هنر و برخی به زبان موسیقی. همه این‌ها بیانگر پذیرفتن ولایت و جانشینی به‌حق علی(ع) است.

شاه‌مرادی، مدیرمسوول نشر آرما هم با ابراز خشنودی از این‌که «شالوده اصلی این اثر مکتوب، اماکن مذهبی استان اصفهان بوده‌است و ضرورت داشت آن‌ را در همین استان منتشر کنیم» عنوان کرد: اگر تولید این اثر را ناشران دولتی برعهده می‌گرفتند، شاید کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی به زینت کتابخانه‌ها بدل می‌شد. می‌کوشیم این کتاب را در کتابفروشی‌ها و به علاقه‌مندان این حوزه عرضه کنیم.

در ادامه عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: این کتاب توانسته است آثار ارزشمند ایران را برای آیندگان محفوظ بدارد. در حقیقت، این کتاب ماندگاری آثار ملی ما را تضمین خواهد کرد.

بخشی از این آیین به نقد دکتر محمدمنصور فلامکی، چهره ماندگار معماری ایران، بر کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی اختصاص یافت. وی با بیان این‌که نقد و قضاوت کردن با هم تفاوت چشم‌افسایی دارند، گفت: تقدس خاک را با نام علی(ع) حتی برای لحظه‌ای نباید فراموش کرد و برای نقد این کتاب باید روشی را انتخاب کنیم تا به شناخت برسیم و آن را متکی به موضوع بدانیم.

این چهره ماندگار معماری ادامه داد: در تدوین و تالیف این اثر به پنج نکته اندازه، مقیاس، فاصله از دید انسان به اثر، نقش و رنگ توجه نشده است. اندازه تصاویر در سراسر کتاب یکسان است.

وی با بیان این‌که مقیاس، تعیین‌کننده فاصله است و قرائت نقش را بهتر می‌کند،یادآور شد: در کتاب مشخص نیست که مخاطب می‌تواند تصویرها را با ابزار یا بدون ابزار قرائت کند چون همه کتیبه‌ها و نقوش به یک اندازه در کتاب حاضر آورده شده‌اند و فاصله از نقش نیز محدودیت‌هایی دارد که در کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی رعایت نشده‌است.

در بخش دیگر این آیین، غلامحسین معماریان،مولف اثر، گفت: تالیف و تدوین کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی را از سال 1383 آغاز کردم و در سه سال اخیر کار اصلی آن را به همت دانشجویان دوره کارشناسی‌ام انجام دادم.

در پایان این آیین، بهشتی، طالبیان و مقتدایی از کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی رونمایی کردند و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از مولف این اثر تجلیل کرد.

آیین رونمایی از کتاب‌ نام‌های امام علی(ع) در معماری ایرانی اسلامی ساعت 10 صبح امروز(هشتم آبانماه) در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط