دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
«اصول خوردگی و رسوب‌گذاری» به بازار نشر رسید

کتاب «اصول خوردگی و رسوب‌گذاری» تالیف جورج وی. چیلینگار، رایان مورهاچ و غازی دی. القحطانی، در هشت فصل به بررسی محیط زیست و تاثیرات نفت در آن پرداخته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب با نگاهی کلی به اصول شیمیایی و فیزیکی خوردگی و رسوب‌گذاری تالیف شده است و رویکردی آموزشی دارد. همچنین کتاب «اصول خوردگی و رسوب‌گذاری» به مبحث پیچیده سرعت پیشرفت واکنش‌های شیمیایی که مهندسان در عملیات میدانی واقعی با آن مواجه هستند، وارد می‌شود.

فصل نخست کتاب در بردارنده مقدمه‌ای درباره خوردگی است، مقدمه‌ای که در آن تعریفی از خوردگی بیان شده و در ادامه شرایط لازم برای «خوردگی الکتروشیمیایی» و «اجزای خوردگی الکتروشیمیایی» مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم کتاب به انواع خوردگی اشاره دارد. در این فصل «خوردگی‌های شیرین و ترش»، «دسته‌های خوردگی» و «خوردگی‌های ناشی از القای تنش و تاول‌زدگی هیدروژنی» بررسی و تشریح شده‌اند.

خوردگی میکروبی، دیگر موضوع قابل بررسی در صنعت نفت است که نویسنده کتاب به آن پرداخته است. «رشد و سوخت‌و‌ساز میکروبی»، «میکروب‌های مرتبط با خوردگی در میدان نفتی»، «پروکاریوت» و «یوکاریوت» و همچنین «کنترل خوردگی میکروبی» برخی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در فصل سوم کتاب حاضر را شامل می‌شوند.  

شناسایی و کنترل خوردگی و بیان مباحثی مانند شرایط حالت پایدار یا محدود کردن سرعت خوردگی، بازدارنده‌ها و رویین‌کننده‌ها، شناسایی خوردگی، آزمون‌های شیمیایی و آزمون‌های خطوط لوله مباحث محوری فصل چهارم حاضر هستند.

خوردگی در لوله محافظ و خط لوله، رسوب‌گذاری، کنترل کیفیت آب و ارزیابی مقادیر عنصر‌های موجود و در انتها جنبه‌های اقتصادی خوردگی موضوعاتی هستند که در فصل‌های پنجم تا هشتم کتاب مطرح و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مخاطبان اصلی کتاب «اصول خوردگی و رسوب‌گذاری» که اسعد اسعدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت و آرام اسعدی آن‌را به فارسی برگردانده‌اند، متخصصان، مهندسان و پژوهشگران صنعت نفت و محیط زیست هستند.

کتاب «اصول خوردگی و رسوب‌گذاری» با شمارگان 300 نسخه‌ در 280 صفحه، به بهای 11‌ هزار و 500 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها