یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
انتشار پنجمین شماره فصلنامه راهبرد اقتصادی

تازه‌ترین شماره فصلنامه راهبرد اقتصادی با هفت مقاله به همت مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین فصلنامه علمی - پژوهشی راهبرد اقتصادی با پنج مقاله از سوی گروه پژوهشی اقتصاد پژوهشکده تحقیقات راهبردی مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر شده است.

نخستین مقاله این شماره به قلم محمدباقر نوبخت، رضا مجیدزاده و سعيد غلامی به موضوع «بررسی مقايسه‌ای تجارب كشورهای توسعه يافته و در حال توسعه در جهت پيشرفت» اختصاص دارد.

«نقش قيمت مسكن در مكانيسم انتقال سياست پولی» دومین مقاله این شماره است که به قلم اكبر كميجانی و مجتبی حائری به رشته تحریر درآمده است.

مقاله‌ محمد مولايی و ابوالقاسم گلخندان با عنوان «اثرات بلند مدت و كوتاه مدت كسری بودجه بر رشد اقتصادی ايران (با در نظر گرفتن متغير بدهی‌های خارجی)» سومین مقاله این شماره است.

چهارمین مقاله این شماره حاصل تلاش مشترک سيد حميد خداداد حسينی، بهنام عبدی، علی محمد احمدی و عليرضا حسن‌زاد با عنوان «شناسايی و تبيين عوامل موثر بر گذار به اقتصاد يادگيرنده در ايران» شناخته می‌شود.

مقاله پایانی با عنوان «تاثير فناوری‌های فضايی بر اقتصاد جهانی و تحولات استراتژيك» را حسين‌ نواده توپچی به رشته تحریر درآورده است.

در نخستین مقاله این شماره فصلنامه که به قلم محمدباقر نوبخت در مقام مدیر مسوولی با همکاری رضا مجیدزاده و سعيد غلامی به رشته تحریر آمده تلاش شده با بررسی تجربه 6 گروه از کشور توسعه یافته،‌ صنعتی، تازه صنعتی شده شرق آسيا، درحال توسعه غرب آسيا، درحال توسعه آمريكای لاتين، درحال گذار اروپای شرقی و رو به توسعه افريقا با تاكيد بر روند علم و فناوری در آن‌ها و از منظر چارچوب تحليلی نهادی و با اتكا به روش تحليلی پويای ماتريس تار و پود اجتماعی ارزيابی و مقايسه کند.

در بخشی از مقاله آمده است:« طبق نتايج تحقيق، مسير بهينه توسعه آن است كه منفعت همه بازيگران در آن لحاظ شده باشد. دولت نقشي تركيبي بر عهده دارد كه مقداري از منافع برنامه‌ريز در اتكاي صرف به صندوق رانت را كاهش و مقداري از منافع ناشي از همكاري را براي برنامه‌پذير افزايش مي‌دهد. بنابراين اين بازيگر بايد هم داراي مشخصه‌اي منطبق با برنامه‌پذير و هم داراي بخشي از ابزار نظارتي باشد.» 

فصلنامه علمی – پژوهشی، «راهبرد اقتصادی» به همت مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف بسترسازی پژوهشی در زمینه مسایل راهبردی علم اقتصاد به ‌خصوص موضوعات مرتبط با اقتصاد ایران و ارتقاء سطح دانش علمی مدیران ارشد، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها