شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
کتابی فارغ از حب و بغض برای معرفی دکتر شریعتی

کتاب «شریعتی،‌ دین و جامعه»‌ به‌عنوان اثری بی‌طرفانه و فارغ از حب و بغض نسبت به مرحوم دکتر شریعتی،‌ اندیشه‌های او را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه دین‌شناختی ارایه کرده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب شریعتی، ‌دین و جامعه به کوشش حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه و مهدی عبداللهی‌ نوشته شده است.

این کتاب شامل 12 مقاله است که  در 11 مقاله رو‌ش‌شناسی معرفت دینی دکتر شریعتی مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین در یک مقاله، زیست‌نامه فکری و جریان‌های تاثیرگذار بر اندیشه شریعتی بررسی شده‌اند. بر این اساس، افزون بر مقاله زیست‌نامه فکری و جریا‌ن های تاثیرگذار،  مقالاتی نظیر روش‌شناسی معرفت دینی،‌ اسلام‌شناسی،‌ دین ایدئولوژیک،‌ تشیع سرخ  یا تشیع سیاه،‌ امامت اجتماعی یا مابعدالطبیعی،‌ غرب‌شناسی،‌ بازگشت به خویشتن،‌ روحانیت، و همچنین زن در نگاه شریعتی در این تالیف ارایه شده‌اند.

 در مقدمه این کتاب که نوشتاری مشترک از خسروپناه و عبداللهی است،‌ نویسندگان کتاب ابتدا با اشاره به جمله دکتر شریعتی مبنی بر این‌که «من، بیش از دیگران و پیش از دیگران،‌ خودم، ‌خودم را نقد می‌کنم» آورده‌اند: «افزون بر سه دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته،‌ اما کتاب اندیشه‌های وی،‌ همچنان در خانه ذهن برخی جوانان عصر انقلاب و مهم‌تر از ایشان،‌ نسل سومی‌های انقلاب گشوده است.»

در ادامه مقدمه این اثر عنوان شده است: «هنوز اندیشه شریعتی،‌ در رگ‌های جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاه‌های او بخصوص اضلاع هندسه معرفت دینی‌اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش‌آفرینی می‌کنند... 
  بر آن شدیم با چشم‌پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغض‌های رایج درباره او،‌ برخی محور‌های بنیادین اندیشه او،‌ بخصوص دیدگاه‌های دین‌شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینیم تا مگر نقاط خرم و بی‌ثمر باغ اندیشه‌ای که او گسترانده است، روشن شوند.»

 کتاب شریعتی،‌ دین و جامعه با شمارگان 2000نسخه در 264 صفحه و به قیمت 850 هزار ریال به همت انتشارات کانون اندیشه جوان روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط