یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
سهم قابل توجه نشریات علوم پزشکی ایران در جهان

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از مجموع یک‌هزار و 178 نشريه علمی معتبر كشور، 119 عنوان در اسكوپوس نمايه‌سازی می‌شوند كه سهم قابل توجهی از اين نشريات متعلق به نشريات علوم پزشكی و رشته‌های وابسته به آن است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران، دکتر جعفر مهراد، ریيس پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر اعلام کرد: علاوه بر سهم 119 عنوانی نشریات مرتبط با علوم پزشکی در این رده‌بندی، حدود 40 عنوان از اين تعداد نيز مجلاتی است كه مصوب كميسيون نشريات وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است.

دكتر مهراد، تعداد نشريات علمی معتبر مصوب كميسيون نشريات وزارت علوم و كميسيون نشريات وزارت بهداشت در سال 92 را به ترتيب 918 و 260 عنوان اعلام كرد و افزود: علاوه بر 119 عنوان نشريه علمی معتبر كشور که به‌صورت Active در اسكوپوس ثبت و نمايه‌سازی می‌شوند، 5 عنوان نشريه نيز حالت Inactive دارد.

سرپرست ISC در ادامه اظهار کرد: تلاش‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت در ايجاد زير‌ساخت‌های مناسب برای نشر علمی در قالب مقالات و انتشار مجلات معتبر از يک طرف و دقت و توجه خاص سردبيران نشريات علمی در تداوم و استمرار نشر مجلات معتبر از سوی ديگر، باعث شده كه تعداد 66 نشريه از مجموع یک‌هزار و 178 عنوان نشريه علمی معتبر كشور نیز در موسسه تامسون رويترز (ISI) ثبت و نمايه شوند. در واقع اين 66 نشريه در بخش ISI Master Journal List قرار دارند كه به معنی اخذ ضريب تاثير (IF) نبوده و تنها نشانه‌ای از كيفيت مجلاتی است كه تاكنون كوشيده‌اند در استخر دانش ISI قرار گيرند.

وی افزود: گرچه حضور در اين مرحله برای دانشمندان و پژوهشگران ايران افتخاری بزرگ است و حتی برخی از اين نشريات از ضريب تاثير نيز برخوردار هستند اما عمدتا 66 عنوان مورد نظر در پايگاه‌های علمی وابسته نمايه‌سازی می‌شوند و ISI محل ثبت و نمايه‌سازی اين نشريات را با ذكر نام پايگاه‌های اطلاعاتی مشخص می‌كند. از ميان 66 عنوان از كل نشريات ايران كه در ISI ثبت و نمايه‌سازی می‌شود تنها 34 عنوان دارای ضريب تاثيرند و تعداد مجلاتی كه ضريب تاثير آنها از عدد يک بيشتر بوده 6 عنوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها