یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
موبی دیک همچنان مورد توجه سازندگان فیلم

ماجراهای واقعی که الهام‌بخش نوشته شدن رمان «موبی دیک» شد، موجب شده است تا همچنان سازندگان فیلم در پی بازآفرینی ماجراهای نهفته در این رمان باشند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، دو موضوع اصلی یکی درباره کشتی شکستگان و دیگری درباره آدمخواری که به نوعی در این اثر کلاسیک منظور شده، موجب شده تا موضوع شکار بیمارگونه یک نهنگ سفید بار دگر دستمایه ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی قرار بگیرد.

در حالی که از زمان انتشار کتاب «موبی دیک» در سال 1851 تاکنون نسخه‌های متفاوتی از این فیلم ساخته شده، اکنون ران هاوارد کارگردان شناخته شده و شبکه تلویزیونی بی.بی.سی با دو برداشت متفاوت به فکر اقتباسی از این سفر افسانه‌ای غمبار هستند.

در مجموعه بازیگرانی که ران هاوارد گرد آورده کریس همسوورت، بن ویشاو و سیلیان مورفی جای دارند. به همین دلیل ران هاوارد همین هفته به انگلستان باز می‌گردد تا این فیلم را با عنوان «قلب دریا» در استودیو برادران وارنر بسازد.

هاوارد برای این فیلم از فیلمنامه پیتر مورگان انگلیسی استفاده کرده است. این دو در فیلم «حمله» نیز همکاری کرده بودند.

بی.بی.سی هم تاکنون کار تدوین فیلم «نهنگ» را که تری کافولا نویسنده‌اش بوده، به پایان برده و با همکاری شبکه تلویزیونی دیسکاوری ساخت آن را انجام داده است. این فیلم در مالت ساخته شده و 90 دقیقه‌ای است و جوناس آرمسترانگ و آدام رینر در آن ایفای نقش کرده‌اند. این دو در فیلم «رابین هود» شبکه اول بی.بی.سی نیز با هم ظاهر شده بودند.

گفته می‌شود ماجرای واقعی این داستان، مربوط به مردی به نام چیس است که پس از حمله نهنگی غول‌آسا به کشتی صید نهنگ و غرق شدن آن در سال 1820 ، نجات یافت. این داستان توسط پسر او به گوش ملویل رسید. ملویل که آن زمان مردی جوان بود، این داستان را بعدها گسترش داد و رمان «موبی دیک» یا نهنگ سفید را نوشت. «موبی‌ دیک یا وال سفید» در سال ۱۸۵۱ میلادی به ‌رشته تحریر درآمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها