شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
یک سناتور آمریکایی خواستار خروج کتاب تونی موریسون از کتابخانه های مدارس شد

یک وکیل مجلس از ایالت آلاباما خواستار این شد تا نخستین کتاب تونی موریسون از دسترس دانش آموزان خارج شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از یو.اس.ای.تودی، یک سناتور ایالت آلاباما درخواست کرده تا نخستین رمان تونی موریسون بانوی سیاهپوست برنده جایزه ادبی نوبل و پولیتزر از فهرست کتابهای مطالعه دانش آموزان حذف شود. دلیل او برای این کار این بوده که محتوا و زبان این کتاب «قابل اعتراض» است.

سناتور بیل هولتزکلاو سناتور جمهوریخواه درخواست کرده تا «آبی‌ترین چشم» از فهرست کتابهای قابل مطالعه مدارس آمریکا جمع شود. او می گوید سعی می‌کند تا این کتاب را از کتابخانه‌های دبیرستان‌ها نیز جمع آوری کند.

مساله آزار کودکان از موضوع هایی است که این کتاب به آن پرداخته و به گفته این سناتور هم از نظر زبانی و هم از نظر موضوعی جای مناقشه دارد.
داستان این رمان در شهر لورین اوهایو که شهر زادگاه موریسون است، اتفاق می‌افتد و موضوع آن درباره دختربچه سیاهپوستی است که آرزوی داشتن چشمانی آبی دارد تا با آن مورد تحسین و ستایش واقع شود.

این کتاب با حمایتی که در برنامه اپرا وینفری از آن شد در جامعه آمریکا انعکاسی وسیع یافت و به کتابی پرفروش بدل شد.

موریسون 82 ساله نویسنده 10 رمان و استاد دانشگاه پرینستون است. او این کتاب را سال 1970 و زمانی که در حال تدریس در دانشگاه هاروارد بود، نوشت.

تاکنون چندین بار تلاش شده تا این کتاب از فهرست کتابهای مورد مطالعه دانش آموزان حذف شود، اما در نهایت نتیجه مطلوب مخالفان این کتاب به دست نیامده است.

«آبی‌ترین چشم» با ترجمه مشترک نیلوفر شیدفر و علی آذرنگ (جباری) در 246 صفحه به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها