دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
دلفی پاسخ خبرگان را یکپارچه می‌کند

«دلفی روشی برای تحقیق، تصمیم‌گیری و آینده‌پژوهی» عنوان اثری است که با بررسی روش دلفی به عنوان کاوشی هدف‌گرا و نظامند در راستای اجماع پاسخ خبرگان کاربرد دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «دلفی روشی برای تحقیق، تصمیم‌گیری و آینده پژوهی» به قلم کامران فیضی و منصور ایران‌دوست، استادان دانشگاه علامه طباطبایی به رشته تحریر درآمده است. این اثر از تازه‌های انتشارات سازمان مدیریت صنعتی است. 

نویسنده در یک تحلیل کوتاه روش دلفی را در قلمرو علم اثبات، به پارادایم تحقیق کیفی متمایل دانسته و دلفی را این‌گونه تعریف می‌‌کند: «کاوشی هدف‌گرا و نظامند برای رسیدن به اجماع نسبی در پاسخ‌های خبرگان یک گستره علمی به پرسش‌هایی در آن گستره، در چند دوره متوالی دانست. پرسشگری از هر یک از خبرگان و پاسخگویی آن‌ها در هر دوره را می‌توان به تکرار تجربیاتی جزیی برای رسیدن به هریک یافته علمی تعبیر کرد. از این‌رو دلفی را می‌توان در گروه روش‌های استقرایی تحقیق قرار داد.» 

مولف در بخشی از کتاب به مهمترین کاربردهای روش دلفی در جهان اشاره دارد: «شناسایی عوامل کلیدی موثر در رویداد یک پدیده اجتماعی‌(مثبت یا منفی)‌ و اولویت‌بندی آن‌ها، آسیب‌شناسی پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی و شناسایی عوامل آسیب رسان، شناسایی عوارض آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، آینده‌نگاری یا پیش بینی موضوع‌های اجتماعی، اقتصادی و فن‌آوری در آینده، ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و اقتصادی و عوامل موثر در انتخاب و انتقال تکنولوژی از کاربردهای این روشند.»

کتاب «دلفی روشی برای تحقیق، تصمیم‌گیری و آینده پژوهی» در چهار فصل تدوین شده است. 

فصل نخست که با عنوان «بنیان‌های علم و روش‌شناسی تحقیق» شناخته می‌شود، مخاطب را با مطالبی چون چیستی علم، علم اثبات‌گرایانه، ‌چیستی تحقیق، بنیان‌های روش‌های اثبات‌گرایانه، تعامل استقرا و قیاس، تحقیق کیفی، پارادایم و تفسیر و انواع استراتژی‌ها یا راهبردهای تحقیق آشنا می‌کند.

«روش‌شناسی دلفی» عنوان فصل دوم کتاب است که کلیات روش دلفی را مورد بحث قرار می‌دهد. در این فصل مخاطب با تاریخچه، تعاریف، نقاط قوت، کاربردها، محدودیت‌ها و انواع روش دلفی آشنا می‌شود. شرایط مناسب استفاده و مراحل انجام روش دلفی در این بخش بررسی شده است. 

مولفان در فصل سوم کوشیده‌اند با طرح چهار مورد از کاربردهای دلفی در سال‌های اخیر به معرفی عمیق‌تر و مصداقی این روش اشاره کنند.

نویسندگان فصل پایانی را به معرفی پایگاه اینترنتی ویژه درباره دلفی اختصاص داده‌اند. مدیریت ساخت و ارسال و دریافت پاسخ، محققان را دراجرای پیمایش ساده و دلفی از طریق اینترنت کمک می‌کند.

«دلفی روشی برای تحقیق، تصمیم‌گیری و آینده‌پژوهی» را انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، در 144 صفحه، شمارگان هزار نسخه، سال 92 به بهای 6هزار تومان به بازار نشرعرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها