سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
«نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» منتشر شد

کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» تالیف علی‌اکبر جعفری و حسین بکویردی‌ورزقانی به همت موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ سرد توسط عده‌ای از روشنفکران و سیاستمداران تندرو به سوی اهداف خاصی سوق داده شد.

پژوهش حاضر به این مساله می‌پردازد که این افراد که با عنوان گروه نو محافظه‌کاران معروف‌اند، تمایلات جنگ طلبانه‌ای از قبیل دخالت نظامی و تغییر رژیم‌های ناهمسو با منافع آمریکا دارند و به بهانه دموکراسی‌سازی با ابزار و قوه قهریه، معتقد به سیاست خارجی یک جانبه‌گرا و تهاجمی‌ هستند. 

امروزه گفتمان حاکم بر سیاست خارجی آمریکا وظیفه خود می‌داند که رهبری جهان را بر عهده گیرد و این امر را بسیار مشروع می‌داند که برای حصول موفقیت‌آمیز این رهبری، در هر زمان و مکان که لازم باشد از قدرت نظامی در بالاترین سطح استفاده کند و این دقیقا همان چیزی است که محافظه‌کاران جدید در تلاش نهادینه کردن آن از اواخر دهه ۱۹۶۰ بوده‌اند. 

در مکتب نومحافظه‌کاری، سیاست خارجی و نیروی نظامی از معنای بسیار مهمی برخوردارند و میان آن‌ها پیوند وثیقی وجود دارد. 

نومحافظه‌کاران اهمیت زیادی به سیاست داخلی نمی‌دهند، بلکه بیشتر در حوزه سیاست خارجی، ایده‌پردازی می‌کنند. در زمینه مسایل نظامی نیز نومحافظه‌کاران معتقد به افزایش بودجه دفاعی کشور برای برخورد با انواع تهدیدات هستند. به نظر آن‌ها لیبرال‌ها با نادیده انگاشتن قدرت نظامی آمریکا سبب رکود در تحریک نظامی آمریکا در سطح جهانی شده‌اند، در حالی که توان نظامی آمریکا پشتوانه‌ای است که باید برای ایجاد تغییرات لازم از آن استفاده شود. 

نخستین چاپ کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» با شمارگان هزار و 500 نسخه در 324 صفحه به بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها