ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
یکی از ابزارهای ارزیابی، استفاده از چک لیست است. چک لیستی ویژگیهای گفتار و کودکان فارسی زبان از 12 تا 60 ماهگی، حاصل مطالعه طولی است که با جمعآوری نمونههای گفتار دو کودک فارسی زبان (یک دختر و یک پسر) از 12 تا 60 ماهگی انجام شده است. استفاده از این چک لیست برای ارزیابی زبان کودک، مستلزم جمعآوری نمونههایی از گفتار کودک است. جمعآوری نمونههای گفتار بهتر است به دو روش انجام شود. ضبط ویدئویی از نمونه گفتار آزاد کودک و روش یادداشتبرداری روزانه از نمونه واژگان کودک با همکاری والدین و افرادی که با کودک زندگی میکنند. این دو روش از روشهای متداول برای جمعآوری نمونه گفتار کودک است. ضبط ویدیویی از نمونهی گفتار جهت ثبت به روش واجنویسی، لازم است. برای جمعآوری واژگان کودک به نمونهگیریهای متعدد نیاز است. یادداشتهای روزانه والدین از واژگان مورد کاربرد کودک میتواند در این زمینه به آزمونگر کمک نماید.
اسباببازی، تصاویر، اشیاء واقعی پیرامون کودک، کتاب، نوشتافزارها به عنوان وسایل و محرکهای گفتاری، میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
صفحه 119/ رشد گفتار و زبان در کودکان فارسیزبان/ ناهید جلیلهوند/ نشر دانژه/ چاپ اول/ سال 1391/ 168 صفحه/ 6000 تومان
نظر شما