شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
زندگی نخستین جانباز قطع دوپای تبریز کتاب می‌شود

کتابی در قالب تاریخ شفاهی درباره زندگی جانباز پاسدار ناصر بیرقی، نخستین جانباز قطع دوپای شهر تبریز از سوی موسی غیور در دست تالیف قرار گرفت._

موسی غیور در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتابی را در حوزه تاریخ شفاهی و درباره سردار ناصر بیرقی در دست تالیف دارم. این اثر به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی در دست تالیف قرار گرفته است.

 این نویسنده با بیان این که «35 ساعت مصاحبه برای نگارش کتاب انجام شده است» اظهار کرد: بیرقی اولین جانباز قطع‌ دوپای شهر تبریز است و پیش از انقلاب اسلامی در مبارزات انقلابی حضور فعال داشته است.

وی درباره نحوه حضور این پاسدار در جبهه‌های دفاع مقدس گفت: وی پس از انجام خدمت سربازی وارد سپاه پاسداران شد و از هم‌رزمان سردار شهید علی تجلایی محسوب می‌شود. ناصر بیرقی پیش از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در افغانستان به آموزش مجاهدان افغانی می‌پرداخت و با شروع جنگ به جبهه‌های نبرد رفت.

نویسنده کتاب «کمی موجی هستم» ناصر بیرقی را از پاسدارانی معرفی کرد که در طراحی عملیات‌های ابتدایی دفاع مقدس نقش مهمی داشته است و ادامه داد: وی پس از جانبازی هم زندگی پر حادثه‌ای را تجربه کرد. بیرقی با وجود جانباز بودن، مسوولیت کنترل مرز‌های ایران با شوروی سابق و ترکیه را بر عهده داشت.

وی در پاسخ به این سوال که «با وجود پر حادثه بودن زندگی این پاسدار، چرا قالب داستانی را برای شرح زندگی وی انتخاب نکردید؟» توضیح داد: معتقدم پرداخت داستانی برای زندگی رزمندگان دوران دفاع مقدس در وهله نخست اصلا درست نیست. زیرا بُعد داستانی گاه باعث می‌شود که مخاطبان اثر گمان کنند برخی واقعیت‌های زندگی این رزمندگان تخیل داستانی است.

غیور از مریم جلیلی به عنوان دستیارش برای تدوین اولیه مطالب کتاب نام برد و افزود: این اثر را انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی منتشر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها