یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
فرهنگ تولید علم باید جزیی از فرهنگ جامعه به حساب آید

بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل دقایقی پیش در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب به کار خود پایان داد. علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: فرهنگ پژوهش و تولید علم باید جزیی از فرهنگ جامعه به حساب آید و دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند این موضوع را نهادینه کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیلی در این مراسم اظهار کرد: پیشرفت تعالی و توسعه هر کشوری مبتنی بر علم، دانش و آگاهی است. مهم‌ترین عنصر رشد، توسعه پایدار و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر کشوری تولید علم و فناوری است.

وی عنوان کرد: رسیدن به قله دانش مستلزم برنامه‌ریزی هدفمند، کلان و توجه به امر پژوهش در کنار آموزش است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «آموزش بدون پژوهش مثل آب کشیدن از چاهی است که نمی‌جوشد» گفت: نیروی محرکه پیشرفت، توسعه پایدار، رسیدن به استقلال و رفاه واقعی جامعه در پرتو توجه به پژوهش و علم است.

اسماعیلی با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «اقتدار ملی هر کشور مستلزم اقتدار علمی آن کشور است و اقتدار علمی هر کشور نیازمند اقتدار فرهنگی آن کشور است.» اظهار کرد: یکی از شاخص‌های ارزیابی توجه یک کشور به حوزه فرهنگ و علم، میزان تخصیص سهم اعتبارات پژوهشی به تولید ناخالص ملی هر کشور است.

وی در ادامه سخنانش گفت: کشورهای پیشرفته 5/2 تا 4 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف امر پژوهش و تولید علم می‌کنند در حالی که کشور ما 2/0 درصد تا 7/0 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به این امر اختصاص داده است. البته در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشتیم که نباید نادیده گرفته شوند اما باید زمینه‌های ارتقای روزافزون تولید علم در کشور فراهم شود.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال 2013 میلادی با هشت هزار و 513 مقاله در مجلات معتبر علمی موفق به کسب رتبه شانزدهم تولید علم در جهان شدیم. همچنین خوشحالیم که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 42 جزو صد دانشگاه ممتاز جهان معرفی شده است. همچنین در سال 2013 دانشگاه پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز جزو دانشگاه‌هایی شناخته شده‌اند که واجد شرایط انتخاب دانشگاه ممتاز هستند.

اسماعیلی با بیان این‌که برگزاری مراسم‌های اختتامیه جوایز مختلف کتاب نوعی تشکر از اهالی قلم و اندیشه به شمار می‌آید، گفت: همه نویسندگان، مترجمان و اهالی فکر و اندیشه باید تلاش کنند در این حوزه شاگردهای خوبی تربیت کنند تا مسیر تولید آثار فاخر همچنان ادامه داشته باشد و در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد تولید علم و پیشرفت جامعه باشیم. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این راستا حمایت‌های خود را از محققان، پژوهشگران و نویسندگان در قالب خرید کتاب و عرضه آن‌ها در کتابخانه‌های سراسر کشور دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: در تمام مدت برگزاری جوایز مختلف کتاب حدود دو میلیارد تومان کتاب جمع‌آوری شده است که می‌کوشیم این آثار را در آینده‌ای نزدیک در قالب یک کتابخانه تخصصی ارایه کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید بکوشیم روز به روز برای رسیدن به نقطه اوج فرهنگی قدم برداریم گفت: امیدوارم کتاب فصل همچنان با سرعت به مسیر خود  ادامه دهد.

وی با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران و صاحبنظران بیشتر انتظار می‌رود تا بر حضور حداکثری جوان‌ها و عموم مردم در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کنند تا شاهد خلق حماسه سیاسی در کشور باشیم. 

اسماعیلی در پایان گفت: امسال با وجود تحریم‌ها موفق شدیم پاک‌ترین نمایشگاه کتاب تهران را برگزار کنیم. این رویداد بزرگ فرهنگی هم از نظر فضای نمایشگاهی و هم از نظر تعداد کتاب‌های عرضه شده در سال جاری پیشرفت‌های چشمگیری داشت. بنابراین اگر ما عزممان را جزم کنیم می‌توانیم در همه زمینه‌های پیشرفت داشته باشیم. شرکت در انتخابات نیز یک تکلیف است چرا که حضور حداکثری در آن، زمینه‌های پیشرفت جامعه را فراهم می‌کند.

مجید حمیدزاده، دبیر علمی بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل سخنران دیگر این مراسم بود. وی با بیان این‌که جایزه کتاب فصل شش سال کاری خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: در هر سال از جایزه کتاب فصل حدود 172 عنوان کتاب و در هر فصل حدود 43 عنوان کتاب توسط دبیرخانه این جایزه به جامعه فرهنگی معرفی شد.

وی عنوان کرد: در بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل نیز از دو هزار و 79 عنوان کتاب ارسال شده به دبیرخانه، 162 عنوان کتاب به مرحله پایانی راه یافتند. از میان این 162 اثر ، 22 عنوان کتاب (چهار عنوان کتاب برگزیده و 18 عنوان کتاب شایسته تقدیر) منتخب شدند. 

دبیر علمی بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل افزود: از مجموع 22 عنوان کتاب منتخب، 10 عنوان اثر تالیفی، 10 عنوان اثر ترجمه و دو عنوان کتاب تصحیح هستند.

حمیدزاده در پایان گفت: از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همواره از برگزاری جوایز کتاب فصل حمایت کرده‌ و بر تمام مراحل اجرایی آن نظارت داشته است، تشکر می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط