پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
جستاری در اندیشه سیاسی اسلام

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

ولایت دینی،ولایت سیاسی

آن‌گونه ولایتی را که حضرت علی در این‌جا به عنوان میراثِ به تاراج رفته خویش قلمداد می‌نمایند در واقع همان قسمِ ولایت و تدبر امور زندگی اجتماعی مسلمانان یا همان امارت بر ایشان است، والا بعد دوم ولایت معصومین (ع) که همان ولایت و رهبری دینی و تفسیر و تبیین معصومانه از اسلام است،‌ چون به واسطه ذوات معصوم ایشان، این بعد ولایی با وجود ایشان «تکوینا» مدغم گردیده است و منحصراً در اختیار ایشان می‌باشد، اساساً قابل انتزاع و یا احیاناً غصب و تصاحب نخواهد بود.
گرچه که ولایت سیاسی به معنای اعمال بالفعل آن نیز نبوده و بدون تبعیت امت، این اقتدار امکان تبدیل از قوّه به فعل را نخواهد داشت.
این نظام فکر سیاسی در اندیشه تشیع دارای ریشه‌های وثیقی در اصول سیاسی کتاب و سنّت معصومین (ع) می‌باشد، اصولی که مروری اجمالی و گذرای آنها کمکِ شایان توجهی در فهم مبانیِ جهت‌گیری‌های سیاسی شیعیان داشته و به همین منظور در این قسمت نگاهی اجمالی به برخی از اصول تفکر سیاسی شیعه در قرآن و سنّت معصومین خواهیم داشت.

صفحه 76/ جستاری در اندیشه سیاسی اسلام/ موسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت/ چاپ اول/ سال 1391/ 176 صفحه/ 4200 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها