جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
موسسه خانه کتاب با گستره‌ای از فعالیت‌ها به نمایشگاه کتاب آمده است

موسسه خانه کتاب در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در قالب کمیته علمی – فرهنگی، برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی را در طی 10 روز برپایی نمایشگاه کتاب ارایه می‌کند. برخی از این برنامه‌ها برای نخستین بار عرضه می‌شوند که این گفت‌وگو به عناوین تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کند.-

علی شجاعی‌صائین، مدیر کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کمیته مسوولیت برپایی برنامه‌های سرای اهل قلم، سرای کودک و نوجوان، سرای کارنامه نشر، غرفه دیدار و غرفه ایرانشناسی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بر عهده دارد.

وی درباره برنامه‌های سرای اهل قلم گفت: در این سرا مباحث عمومی نشر کشور مطرح می‌شود. همچنین در این سرا مراسم‌های رونمایی از آثار متعدد حوزه‌های مختلف و بزرگداشت چهره‌های فرهنگی و یادبود برخی اهالی قلمی که در سال گذشته دارفانی را وداع گفته‌اند، برگزار می‌شود.

مدیر کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به سرای کودک و نوجوان اظهار کرد: موضوع‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان و کتاب‌های این حوزه در سرای مذکور ارایه می‌شوند. سال گذشته برای نخستین بار در این سرا برنامه دیدار و گفتمان کودکان و نوجوانان با مولفان این حوزه برگزار شد که با استقبال چشمگیری مواجه بود به همین دلیل امسال نیز تمهیدات لازم برای برپایی این برنامه اندیشیده شده است.

شجاعی‌صائین ادامه داد: در سرای کارنامه نشر نیز مباحث مربوط به کتابداری، کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی در قالب نشست و کارگاه‌های تخصصی ارایه می‌شوند. غرفه دیدار نیز میزبان مولفان و کارشناسان حوزه نقد است. در این غرفه تا پایان زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران حدود 30 کتاب منتخب در جوایز مختلف کتاب مانند کتاب سال، کتاب فصل، گام اول و پروین اعتصامی نقد و بررسی می‌شوند. در این نشست‌ها اغلب ناشران کتاب‌ها نیز حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب این 30 عنوان کتاب برای نقد و بررسی در غرفه دیدار چیست؟ گفت: از نظر ما همه کتاب‌ها قابلیت نقد را دارند اما با توجه به محدودیت زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران (10 روز) قادر به نقد همه آن‌ها نیستیم. بنابراین کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنیم که نخست، مولفان آن کتاب‌ها به نقد شدن اثرشان متمایل باشند و دوم این که نقاد، حاضر به نقد اثر به صورت رودر رو با مولف اثر باشد.

مدیر کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: غرفه ایرانشناسی نیز سال گذشته برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران راه‌اندازی شد. امسال نیز در این غرفه حدود 200 نشست در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهد شد.

شجاعی‌صائین افزود: امسال موسسه خانه کتاب مسوولیت سالن یاس را بر عهده دارد. در این سالن، کارنامه نشر سال 1391 ارایه شده است. سال گذشته در کشور 34 هزار عنوان کتاب برای نخستین بار منتشر شد. عمده این کتاب‌ها در بخشی از سالن یاس که بخش اصلی این سالن را تشکیل می‌دهد، عرضه شده‌اند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب عنوان کرد: در بخش دیگر این سالن، حدود 40 ناشر که سال گذشته کتاب بیشتری چاپ کرده‌اند و حائز رتبه در جوایز مختلف کتاب شده‌اند، تعدادی از کتاب‌های چاپ نخست سال 1391 خود را عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: سالن یاس علاوه بر عرضه کتاب‌های برگزیده جوایز مختلف کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های برگزیده سایر جوایز مانند جایزه کتاب سال دانشجویی و حوزه را ارایه می‌کند.

مدیر کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: بخش دیگر سالن یاس، کارنامه نشر سال 1391 را به صورت آمار و نمودار عرضه کرده است. تعداد عناوین کتاب‌ها، شمارگان کتاب‌ها، تعداد کتاب‌های تالیفی و ترجمه و همچنین تعداد کتاب‌های منتشر شده در تهران و شهرستان بخشی از این آمار و نمودارها را تشکیل می‌دهند.

شجاعی‌صائین با اشاره به سالن شهید مطهری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این سالن با همکاری بنیاد فرهنگی _ علمی شهید مطهری راه‌اندازی شده است. این سالن برخی آثار مرتبط با شهید مطهری و همچنین برخی دیدگاه‌ها و اندیشه‌های وی را دربردارد.

وی از رونمایی سایت شهید مطهری در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: این سایت هفته آینده برای نخستین بار توسط علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب در پاسخ به این سوال که فلسفه راه‌اندازی سالن 15 خرداد در نمایشگاه کتاب تهران چیست؟ گفت: امسال با توجه به پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد سال 1342 این غرفه راه‌اندازی شده است. در این سالن برخی اسناد، تصاویر، کتاب‌ها و نشریات مرتبط با قیام 15 خرداد ارایه شده‌اند. همچنین این سالن در ایام برپایی نمایشگاه کتاب تهران میزبان رونمایی از دو کتابی خواهد بود که توسط موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده‌اند. مجموعه دو جلدی «مبدا نهضت» و «نامه نیمه خرداد» عناوین این کتاب‌ها را تشکیل می‌دهند.

مدیر کمیته علمی – فرهنگی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌لمللی کتاب تهران درباره سالن سبک زندگی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: این سالن که در نیم طبقه شبستان قرار گرفته است، حدود 200 عنوان کتاب مرتبط با سبک زندگی را در خود جای داده است.

شجاعی‌صائین با اشاره به شیوه اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران، گفت: اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران به شیوه‌های اینترنتی، محیطی، سالنی و تلفنی صورت می‌گیرد. ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی مستقر در نمایشگاه کتاب تهران، اطلاعات مرتبط با کتاب‌های ارایه شده در نمایشگاه و همچنین اطلاعات مربوط به نشانی و محل استقرار مکان‌های عمومی، اداری و خدماتی نمایشگاه کتاب تهران را ارایه می‌کنند.

وی ادامه داد: موسسه خانه کتاب برای نخستین بار با راه‌اندازی بخش ویژه‌ای در سایت موسسه خانه کتاب به نشانی www.ketab.ir این امکان را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران فراهم کرده است تا با درج نام کتاب و نام ناشر، نام و نشانی غرفه مورد نظر را ارایه کند.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب در پایان گفت: اطراف ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران امکان استفاده بازدیدکنندگان از اینترنت فراهم شده است.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا شنبه (21 اردیبهشت) از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است. این نمایشگاه در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 9 تا 21 برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط