یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
انتشار «شاهنامه»‌های یوسفی برای کودکان در نمایشگاه کتاب

محمدرضا یوسفی، نویسنده کودک و نوجوان، امسال کتاب‌های زیادی را به نمایشگاه کتاب می‌برد. مجموعه‌ رمان‌های «شاهنامه» این نویسنده از مهم‌ترین آثار اوست که به دست مخاطبان کودک و نوجوان خواهد رسید. یوسفی معتقد است که نویسندگان باید ادبیات فولکلور را بشناسند و داستان‌ها و حکایات فارسی را با جدیت بازآفرینی کنند.-

یوسفی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: چندین کتاب از من قرار است در نمایشگاه کتاب عرضه شوند، اما مهم‌ترین آن‌ها دو مجموعه داستان‌های ادبیات فولکلور و رمان‌های «شاهنامه» هستند.

وی افزود: مجموعه داستان‌های ادبیات فولکلور، شامل 12 کتاب است که نشر پیدایش آن‌ها را منتشر می‌‌کند. «قصه‌های سنگه صبور»، «خاله سوسکه»، «نمکی»، «نخودی»، «دو سیب سرخ»، «نارنج و ترنج» و «نوروز می‌آید» برخی از آثار این مجموعه هستند.

یوسفی با بیان این که نویسندگان عصر حاضر تاکنون به صورت یک مجموعه به بازآفرینی داستان‌های ادبیات فولکلور کشورمان، نپرداخته‌اند گفت: ادبیات فولکلور منبع بسیار خوبی برای نویسندگان کودک و نوجوان هستند. نویسندگان باید داستان‌های این مجموعه را بشناسند و با جدیت آ‌ن‌ها را دنبال کنند.

نویسنده رمان «اورامان»، درباره این مجموعه افزود: کتاب‌های این مجموعه بازآفرینی هستند و در ساختار داستان آن‌ها تغییراتی داده‌ام. در بعضی داستان‌ها درون‌مایه و در برخی دیگر شخصیت‌های داستان تغییر کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بعضی رمان‌های این مجموعه مخاطب کودک و برخی دیگر مخاطب نوجوان دارند.

یوسفی درباره مجموعه «شاهنامه» گفت: سال‌هاست که روی مجموعه داستان‌های شاهنامه کار می‌کنم و آرزو داشته‌ام که مجموعه‌ای مدون از آن را منتشر کنم. این امر برای نمایشگاه امسال تحقق پیدا کرد و 10 تا 15 اثر از 37 اثری که در این مجموعه تاکنون نوشته‌ام، در نمایشگاه عرضه می‌شوند. 

وی ادامه داد: نخستین جلد‌های این مجموعه برای کودکان منتشر می‌شوند اما مجلد‌های بعدی که در آینده منتشر خواهند شد، مخاطب نوجوان خواهند داشت. رمان‌های این مجموعه به صورت مجزا هستند و به بخش‌های مختلفی چون داستان‌های «رستم»، «هوشنگ» و «جمشید» تقسیم می‌شوند. انتشارات خانه ادبیات این مجموعه را منتشر می‌کند.

یوسفی درباره کتاب‌های دیگری که قرار است از او در نمایشگاه عرضه شوند، اظهار کرد: «دوال‌پا» رمانی از نشر امیرکبیر، «ملک خورشید» از نشر شباویز، «نمکی‌ها» و «فیلبان» از نشر ناردونه عنوان آثار چاپ اولی دیگری هستند که قرار است در نمایشگاه عرضه شوند.

وی درباره کتاب‌های تجدید شده خود نیز افزود: «گرگ‌ها گریه نمی‌کنند» از نشر افق و «درس انار» و «داراب‌نامه» از نشر پیدایش، عنوان کتاب‌های تجدید چاپی من هستند که در نمایشگاه ارایه می‌شوند.

یوسفی، متولد 1332در همدان است. از آثار این نویسنده  نام‌آشنای کودک و نوجوان می‌‌توان به «اگر بچه رستم بود»، «اناری‌ها» و «همکلاسی‌ها» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط