شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
کاهش چاپ کتاب کودک و نوجوان در دومین هفته اسفند

دومین هفته اسفند سال جاری با انتشار ۱۷۸عنوان کتاب برای بچه‌ها همراه بود و می‌توان گفت در قیاس با هفته‌های دیگر اسفند، این حوزه نوعی رکود را تجربه کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین هفته از آخرین ماه سال 1391، ۱۷۸ عنوان اثر برای بچه‌های سراسر میهن اسلامی منتشر شد که با وجود کاهش 50درصدی تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به هفته گذشته، باز هم کتاب‌های کودک و نوجوان در میان حوزه‌های دیگر چاپ بر سکو ایستادند. این هفته کتاب‌های حوزه ادبیات با ۳۴۶ اثر در صدر این لیست بودند و پس از کتاب‌های ادبیات، حوزه‌های کودک و نوجوان و علوم عملی به ترتیب با ۱۷۸ و ۱۷۱ جلد کتاب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

خیلی دور خیلی نزدیک!

مترجمان این هفته فاصله‌‌ای طولانی را برای رسیدن به مولفان جبران کردند و با چاپ ۷۶ اثر تنها ۲۶ جلد کتاب کمتر از مولفان داشتند. مولفان این هفته با ۱۰۲ اثری که منتشر کردند، ۳/۵۷ درصد کتاب‌های منتشره هفته را به خود اختصاص دادند. هفته گذشته، ۳/۷۳ درصد کتاب‌های منتشره در حوزه‌ کودک و نوجوان در بخش تالیف بود که این کمیت در این هفته، کاهش ۱۶ درصدی داشت.

تجدید چاپی‌ها  باز هم پیشی گرفتند

این هفته ۱۱۰ عنوان کتاب، برای بار چندم طعم مرکب را چشیدند. این در حالی است که سنت بازار انتشار کتاب‌های تجدید چاپ و چاپ نخست، هفته گذشته تغییر کرده بود، ولی این سنت در هفته اخیر باز هم رونق یافت و همچنان بازار کتاب کودک شاهد آثار تجدید چاپی بیشتری نسبت به چاپ نخستی‌ها بود.

ناشرانی تهرانی همچنان از شهرستانی‌ها جلوترند
 
ناشران پایتخت این هفته با دستانی پرتر از سایر شهرهای کشور به بازار کتاب آمدند و ۱۵۱ عنوان اثر در مقابل تنها ۲۷ اثر از ناشران شهرهای دیگر کشور به دست بچه‌ها رسید.

متوسط‌ها کف‌نشین شدند

شمارگان متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته سه هزار و ۶۰ نسخه‌ بود که با توجه به وضعیت‌های قبلی در کمترین میزان خود به سر می‌برد. 

میانگین صفحه‌های کتاب‌های این حوزه نیز در هفته اخیر  پایین بود. ۵۲ صفحه وضعیت قرمز را از نظر صفحات در بازار کتاب کودک و نوجوان نشان می‌دهد.

ترین‌ها!

«دست‌ها» عنوان ارزان‌ترین کتاب هفته بود که تنها ۱۰۰ تومان بها داشت. در مقابل «دست‌ها»، «آشنایی با منظومه خورشیدی» نوشته «نانسی لوئین» با ترجمه حسن سالاری، به بهای ۳۰ هزار تومان وارد بازار شد. 

«چراهای شفت‌انگیز» این هفته برای  بیست‌وسومین بار منتشر شد تا  عنوان کتاب پر چاپ هفته را از آن خود کند.

بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های این هفته، با ۱۰ هزار نسخه مربوط به کتاب «Let's go 2: work book» بود. در مقابل «شاهزادگان رویای من» با ۵۰۰ نسخه کمترین شمارگان هفته را در اختیار داشت. این کتاب نوشته سمیرا احمدی است و از سوی نشر نافله وارد بازار شده.

«کلبه عمو تم» نوشته هریت بیچر استو با ۶۸۰ صفحه، عنوان پر صفحه‌ترین کتاب را از آن خود کرد. این کتاب را که محسن سلیمانی ترجمه کرده و از سوی نشر افق راهی بازار کتاب شده است. نقطه مقابل «کلبه عمو تم»، کتاب «My first numbers & alphabet» بود که تنها  ۱۲ صفحه داشت.

بیش‌فعالان

زهرا جمشیدی، با ۹ عنوان اثر این هفته پرکارترین مولف بود. همتای مترجم این نویسنده، برزو سریزدی بود که ۲۴ اثر به ترجمه او در قفسه‌ کتابفروشی‌ها جای گرفت.

نشر مبتکران نیز با چاپ ۲۸عنوان اثر برای چاپ نخست، عنوان ناشر پرکار هفته را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط