یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
صعود کتاب کودک به بالاترین مقام حوزه‌های چاپ

نخستین هفته اسفند سال جاری ۳56 عنوان اثر برای بچه‌های سراسر ایران زمین به همراه داشت. کتاب کودک و نوجوان این هفته حوزه نشر را فاتحانه در دستان خود گرفت و آمار بیشترین کتاب منتشر شده هفته را از آن خود کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته‌ای که گذشت ناشران کودک و نوجوان باز هم خوش درخشیدند و در رقابت با ناشران حوزه‌های دیگر، برتری خود را در تعداد کتاب‌های منتشره ثابت کردند. با تلاش ناشران و نویسندگان این عرصه، برای بچه‌‌های ایرانی در هفته اخیر ۳۵۶ اثر وارد بازار کتاب شد. این هفته پس از حوزه کودک و نوجوان که یکه‌تاز بلامنازع عرصه چاپ بود، حوزه‌های ادبیات با ۲۹۲ عنوان کتاب و علوم عملی با ۲۵۲ کتاب جایگاه‌های بعدی را در حوزه نشر به خود اختصاص دادند.

قلم‌زنان فاتح!

مولفان کتاب‌های کودک و نوجوان ماه‌هاست که مترجمان را به عقب رانده‌اند. این هفته هم همین روند طی شد و مولفان با چاپ ۲۶۱ اثر ۳/۷۳ درصد از کتاب‌های هفته را منتشر کردند اما نکته‌ حایز اهمیت به مخاطبان آثار مربوط می‌شود؛ چرا که ذائقه کتابی بچه‌ها به سمت آثار ترجمه است. این امر پیامد‌هایی داشته که بالا رفتن کمیت و کیفیت آثار تالیفی برای گرفتن بازار فروش از جمله آن‌هاست.

شاخ تجدید چاپ شکست 

کتاب‌های چاپ نخست این هفته شاخ غول کتاب‌های تجدید چاپی را شکستند. این هفته ۲۳۲ عنوان اثر برای نخستین بار منتشر شدند و ۱۳۲ اثر نیز جزو تجدید چاپی‌ها بودند. کتاب‌های چاپ نخست نویدی از بهار برای بچه‌ها هستند و تازگی اندیشه‌های این کتاب‌ها در شکل‌گیری ذهن آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

استارت ناشران شهرستانی زده شد

ناشران شهرهای دیگر کشور غیر از پایتخت، این هفته با انتشار ۱۱۲ اثر تکانی به خود دادند و ۴/۳۱ درصد آثار هفته را منتشر کردند. هفته‌های گذشته، بازار نشر از کتاب‌های منتشر  شده در سایر شهرهای کشور خالی بود و تنها ناشران پایتخت بار چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را بر دوش داشتند.

متوسط‌های  هفته

شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته از متوسط خود کمی پایین‌تر بود. سه هزار و ۴۹۴ نسخه، متوسط شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته بود. این کمیت نسبت به هفته گذشته، ۱۲۹ جلد کاهش را تجربه کرد. 

متوسط صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان نیز ۵۰ صفجه بود. این میانگین به طور معمول میان ۴۰ تا ۶۰ صفحه در نوسان است. 

ترین‌های هفته

«آشنایی با مشاهیر علم»  نوشته پریسا همایون به بهای ۲۰۰ تومان ارزان‌ترین کتاب این هفته بود. در مقابل این کتاب، «چراهای شگفت انگیز» نوشته «نیتا گانری» با ترجمه رویا خوئی وارد بازار شد. این کتاب ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

«چراهای شگفت انگیز» این هفته عنوان دیگری را نیز از آن خود کرد. این کتاب با ۲۶امین چاپ خود، بیشترین نوبت چاپ را  میان آثار منتشر شده این هفته در اختیار داشت.

کتاب «Tiny talk» این هفته با ۱۰ هزار نسخه چاپ بالا‌ترین شمارگان کتاب‌های منتشره را در اختیار داشت. در مقابل کتاب «لالایی» با ۵۰۰ نسخه کمترین میزان شمارگان را به خود اختصاص داد.

«کلید‌های زندان اهریمن» نوشته «براندون مول» با ترجمه میلاد فشتمی از نشر بهنام پرصفحه‌ترین کتاب هفته بود. در مقابل آن «مار» عنوان کتابی دیگر بود که تنها با هشت صفحه با ترجمه علی‌رضا عادلی وارد بازار شد.

بیش‌فعالان هفته

زینب صفری با ۲۱ اثر تالیفی، مولف هفته پرکار هفته به شمار می‌رود. همتای مترجم او با ۱۲ اثر، فهیمه‌ عباس‌زاده بود. 

نشر «امامت» نیز این هفته با رکورد شکنی، ۶۹ اثر چاپ نخست را وارد بازار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط