دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
ارایه استانداردی جهانی در حوزه نگارش موسیقی

«فرهنگ بنیادی نگارش موسیقی» نوشته «تام گرو» و «لیندا لوسک» با ترجمه کاوه کشاورز منتشر شد. مولفان این کتاب درصدد بودند که یک استاندارد جهانی در زمینه نگارش موسیقی را به مخاطبان ایرانی ارایه کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فرهنگ بنیادی نگارش موسیقی» نوشته تام گرو و لیندا لوسک با ترجمه کاوه کشاورز در اسفند 1391 منتشر شد. 

در این کتاب که به صورت فرهنگ واژگان منتشر شده، تمام واژگان مرتبط در حوزه نگارش موسیقی و آهنگسازی و همچنین مفاهیمی که متصل به این واژگان هستند، توضیح و شرح شده‌اند. 

کشاورز در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «با مروری بر تاریخچه ورود آثار مکتوب اروپایی به ایران، می‌توان دریافت که بیشتر این آثار از منابع آموزشی موسیقی بوده‌اند. بدیهی است که تقارن این واردات با شروع تحولات در زمینه آموزش مدون در تمامی رشته‌های علمی و هنری، سبب شد تا آثار وارد شده در آن زمان، تقریبا کتاب‌هایی به روز و البته همان نمونه‌های اصلی و چاپی باشند.»
 
این مترجم در بخش دیگری از مقدمه نوشته است: «گذر زمان و رویارویی با مشکلات بسیاری، مدرسان و هنرجویان را بر آن داشت تا با کپی‌برداری از روی نمونه اصلی کتاب‌ها، نیازهایشان را برآورده کنند. به تدریج این نسخه‌های کپی برداری شده با ویرایش متنوع استادان مختلف همراه شدند... متاسفانه به دلیل عدم آگاهی لازم، در مورد قوانین نگارش موسیقی و نیز نبود افراد متخصص در زمینه رسم‌الخط موسیقی، بیشتر این آثار با اشتباهات زیادی نگاشته شدند.» 

«فرهنگ بنیادی نگارش موسیقی» نوشته تام گرو و لیندا لوسک با ترجمه و نگارش کاوه کشاورز با شمارگان هزار نسخه، 190 صفحه و بهای 20 هزار تومان از سوی نشر مانوش روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

کشاورز فارغ‌التحصیل پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و همچنین مدرک درجه دو هنری در حوزه موسیقی دارد.

با تحقیق و نگارش کشاورز پیش‌تر کتاب «ردیف دشتی استاد تجویدی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها