جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
داغی که بر دل نگین زمردین ایران نشست

استان گیلان به عنوان نگین زمردین ایران، یکی از استان‌های تقریبا فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی است. مروری بر رویدادهای کتاب و کتابخوانی این استان در سال 1391 در این گزارش گنجانده شده است. سوختن تنها کتابخانه منجیل در شعله‌های آتش تا برپایی هشتمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان و بازدید 100 هزار نفری مردم از نمایشگاه، برخی از این اخبار به شمار می‌آیند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از اوایل سال 91، برنامه‌ریزی بسیاری در ادارات و نهادهای گیلان برای حضور منسجم در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده بود. حضور بیش از 80 فعال حوزه فرهنگ، هنر و رسانه گیلان برای بازدید از نمایشگاه، یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سال بود.

این بازدید اگرچه یک روزه بود اما به دلیل این‌که مقداری بن کتاب از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب به این کار اختصاص یافته بود، با استقبال خوبی از سوی فعالان فرهنگی روبه‌رو شد.

حضور فعال ناشران گیلانی در نمایشگاه کتاب تهران و ارایه جدیدترین کتاب‌ها در موضوعات گیلان‌شناسی نیز یکی دیگر از اقدامات مردم این خطه سرسبز در بهار سال 91 به شمار می‌آمد.

تابستان سوزنده کتاب
نخستین روزهای فصل تابستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان شاهد تغییر بزرگی بود. 20 تیرماه منصور ایمانی پس از 16 ماه جای خود را به حمید حاذق‌نیکرو داد. نیکرو دارای مدرک دکتری در گرایش‌های تبلیغات، جغرافیا و اطلاعات راهبردی فرهنگی است. وی مدرس دانشکده‌های مختلف در تهران در دروس فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی، پیوست فرهنگی، رسانه و رسانه‌شناسی، تهدیدشناسی و تهدیدات نرم، انقلاب‌های رنگی، جنگ نرم، عملیات روانی و ... در 12 سال گذشته بوده است. تالیف پنج جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس، تالیف بیش از 40 مقاله در فصلنامه‌های مختلف علمی پژوهشی در حوزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فرهنگی، رسانه، عملیات روانی، جنگ نرم، عضویت در کارگروه‌ها، کمیته‌ها و کمیسیون‌های کارشناسی، فرهنگی و تهدیدات نرم در ستادهای نیروهای مسلح و شورای عالی امنیت ملی و ستادکل سپاه و سازمان بسیج، در کارنامه فعالیت‌های حاذق نیکرو قرار دارند.

تابستان اما فصل چندان خوبی برای مردم استان گیلان به ویژه شهرستان رودبار و شهر منجیل (شهر آسیاب‌های بادی) نبود. ساعت 17  دوشنبه، 30 مرداد ماه،‌ تنها کتابخانه منجیل آتش گرفت و بیش از 14 هزار نسخه کتاب آن خاکستر شدند. علت این حادثه نیز به گفته کارشناس اداره آتش‌نشانی، ایجاد مشکل در اتصالات برقی ساختمان قدیمی و فرسوده منجیل بود.

به گفته مسوولان، این کتابخانه سازه نامناسبی داشت و با دیواره‌های چوبی دو جداره و سقف حلبی، مستعد این آتش‌سوزی‌ بزرگ بود. اگرچه این کتابخانه به سیستم آتش‌نشانی متصل بود و دقایق اولیه وقوع آتش‌سوزی نیز نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند ولی به دلیل سازه چوبی و قرار گرفتن آن در کنار کتاب‌ها، آتش‌سوزی، گستره وسیعی یافت.

این کتابخانه از سال 1371 و پس از زلزله منجیل در پارک مرکزی منجیل به عنوان ساختمان موقت با زیربنای 500 مترمربع فعالیت خود را آغاز کرده و قرار بود که ساختمان آن عوض شود، اما به دلیل تامین نشدن بودجه و زمین، ساخت آن در طول 20 سال محقق نشده بود.

این کتابخانه با حدود یک هزار و 200 عضو، یکی از مکان‌های فرهنگی منجیل با استقبال خوبی از سوی جوانان و نوجوانان همراه بود. البته خوشبختانه به دلیل تعطیلی کتابخانه، این آتش‌سوزی هیچ خسارت جانی نداشت ولی متاسفانه تمام 14 هزار کتاب‌ آن در آتش سوخت و حتی یک برگ از کتاب‌ها هم باقی نماند.

ساختمان موقت این کتابخانه اما بالاخره با پیگیری مسوولان محلی 25 بهمن ماه همزمان با ایام‌الله فجر در ساختمان قدیمی آتش‌نشانی شهر منجیل افتتاح شد. البته این ساختمان نیز قدیمی است و بافت فرسوده‌ای دارد ولی با هزینه 100 میلیون ریال تجهیز، تعمیر و بازسازی شده است.

پاییز بهاری گیلان
 هشتمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان از 24 تا 30 مهر ماه برپا شد از این‌رو مهر ماه را می‌توان در زمره بهترین ماه‌های سال 91 برای کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب این شهر دانست. روزانه بیش از 15 هزار نفر به صورت تقریبی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و جدیدترین دستاوردها و کتاب‌های حوزه نشر را مشاهده می‌کردند.

بیش از 420 ناشر در این نمایشگاه حضور داشتند که از این تعداد، 350 ناشر از سراسر کشور و بقیه از استان گیلان بودند. این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان برپا بود و حدود 40 هزار عنوان کتاب در آن به نمایش گذاشته شدند.

همچنین بازدیدکنندگان در این نمایشگاه سه میلیارد و 500 میلیون ریال بن خرید کتاب خریداری کردند. نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت سه هزار مترمربع و 200 غرفه برپا شد و کتاب‌ها با 40 درصد تخفیف به فروش رسیدند.

یکی دیگر از رخدادهای قابل تامل فصل پاییز در استان گیلان و شهر رشت، سه شیفته شدن کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) این شهر بود. این کتابخانه از ساعت 19 تا 24 برای مطالعه آقایان اختصاص داده شد. این طرح با هدف افزایش سرانه مطالعه در استان و ایجاد امکان دسترسی عادلانه و بدون محدودیت به اطلاعات برای عموم جامعه، پوشش سطوحی از جامعه که امکان استفاده از کتابخانه در ساعات معمول ندارند و افزایش سطح خدمات کتابخانه‌ای و ارتقای کیفیت خدمات اجرا شد.

کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) که از سال 1347 تاسیس شده، 16 هزار عنوان کتاب را در دل خود جای داده است و همچنین حدود چهار هزار و 400 نفر عضو در این کتابخانه فعالند. کتابخانه مرکزی رشت در پارک سبزه میدان این شهرستان واقع شده است.

زمستان گرم زندانی‌ها
نیمه نخستین دی ماه، استان گیلان داغدار عبدالباقی معتضد منجمی، مرد حافظه شفاهی گیلان شد. مرحوم معتضد که از کهنسال‌ترین قضات بازنشسته وزارت دادگستری به‌شمار می‌رفت، در تدوین کتاب‌های تاریخی بومی و منطقه‌ای گیلان نقش زیادی داشت و بسیاری از پژوهشگران برای بررسی اطلاعات درباره تاریخ معاصر گیلان، از اطلاعات ارزشمند وی استفاده می‌کردند.

وی از تاریخ گیلان آگاهی بسیاری داشت و تبارشناسی خاندان‌های تاریخی و حکمرانان آن را به‌ خوبی می‌دانست. همچنین وی از خاندان منجم‌باشی به‌شمار می‌رفت که تا پایان دوره قاجار بر گیلان حکومت می‌کردند. خانه پدری وی با قدمت 250 سال قدیمی‌ترین خانه گیلان به‌شمار می‌آید.

عبدالباقی معتضد منجمی سال 1298 در لنگرود متولد شد و فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود. وی که برای درمان به آمریکا رفته بود، شنبه (9 دی‌ماه) 1391 در یکی از بیمارستان‌های آمریکا درگذشت. 

در بهمن ماه نیز رخدادهای مختلفی مانند افتتاح کتابخانه به مناسبت دهه فجر در شهرها و روستاهای مختلف این روستا رخ دادند.
 
یکی از رخدادهای مهم این ماه را می‌توان افتتاح کتابخانه در 13 استان زندان گیلان دانست. این کتابخانه‌ها با مشارکت اداره کتابخانه‌های عمومی و اداره کل زندان‌های استان گیلان راه‌اندازی شدند. قرار است سهمیه این کتابخانه‌ها مانند کتابخانه‌های نهادی در دو قالب کتاب و نشریه هر ماه ارسال شود. این طرح در فضای زندان‌های استان با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در میان زندانیان اجرایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط