سردبیر کتاب ماه علوم اجتماعی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رویکرد اصلی خود را توجه به عرصههای مغفول یا کمتر کار شده در حوزه علوم اجتماعی معرفی کرد و گفت: در رویکرد جدید تدوین کتاب ماه علوم اجتماعی فضایی معادل 30 تا 40 درصد از این نشریه به موضوع پرونده اختصاص دارد. در این بخش محققان به شکل ویژهای کتابهای مرتبط با موضوع اصلی کتاب ماه را نیز ارزیابی میکنند.
دکتر محمدرضا رسولی با اشاره به این که تاکنون شماره ویژهای به موضوع کتابهای حوزه روابط عمومی در کتاب ماه اختصاص نیافته است، اظهار کرد: قصد داریم در شمارههای بعدی این نشریه در سال 92 موضوع روزنامهنگاری را نیز به شکل تخصصی پیگیری کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که نحوه ارتباط و تعامل کتاب ماه علوم اجتماعی با محققان و نویسندگان این حوزه چگونه است؟ گفت: علاوه بر ایمیل و پایگاه اطلاعرسانی کتاب ماه، فراخوانهایی نیز برای همکاری با دانشآموختگان رشته علوم اجتماعی به دانشگاههای مرتبط ارسال میشود. در این راستا افزون بر تعامل با محققان پیشین کتاب ماه، سفارش نگارش مقاله یا گفتوگو با صاحبان آثار این حوزه یا پژوهشگرانی که در عرصههای مدنظر مقالاتی داشتهاند، در برنامه کاری ما قرار دارد.
رسولی که دکترای علوم ارتباطات دارد، درباره فعالیت کتاب ماه برای سال 92، گفت: علاوه بر پوشش مغفولات این حوزه تصمیم داریم کتابها و منابع مردمشناسی و روانشناسی اجتماعی را نیز نقد و بررسی و تازههای نشر این حوزه را معرفی و تحلیل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که علم به واسطه ماهیت خود، ساختاری خشک دارد، برای تلطیف این فضا در ماهنامه تخصصی کتاب ماه علوم اجتماعی چه اقداماتی انجام میشود؟ گفت: هرچند هدف اصلی این نشریه بر اساس اساسنامه آن معرفی و نقد و بررسی کتابهای تخصصی این حوزه است و نمیتوانیم تغییراتی را در محتوای مطالب ایجاد کنیم، میکوشیم تا حد امکان با ایجاد تغییراتی در ساختار نشریه و نحوه نشر آن اعم از تنوع در صفحهآرایی و ایجاد جذابیت در جلد اثر این نشریه را برای مخاطبان تخصصی خواندنیتر کنیم.
کتاب ماه علوم اجتماعی هر ماه با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب تولید و به عرصههای پژوهشی و دانشگاهی عرضه میشود.
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
نظر شما