جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان عرصه حضور 530 ناشر می‌شود

دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان که شنبه (12 اسفندماه) افتتاح می‌شود در 9 دوره قبلی خود موفق شد همکاری و حضور ناشران این حوزه را بیش از پنج برابر افزایش دهد و آثار عرضه شده را از دو هزار و 600 عنوان کتاب (دوره نخست) به 21 هزار عنوان کتاب (دوره نهم) ارتقا دهد. امسال 530 ناشر کتاب‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان با 30 میلیارد ريال اعتبار از سوی شهرداری استان تهران و اختصاص پنج میلیارد ريال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور و رقابت 530 ناشر برگزار خواهد شد. در این برنامه وزارت آموزش و پرورش شهر تهران نیز همکاری دارد.  

این نمایشگاه که در حقیقت مراسم اهدای کتاب به مدارس استان تهران به شمار می‌آیدو این امتیاز را به مدارس می‌دهد تا بر اساس نیازها و سلایق مطالعاتی خود هدایایشان را انتخاب کنند، در نخستین دوره برپایی‌اش یعنی دی ماه سال 82 با 12 میلیارد ريال اعتبار، حضور 100 ناشر و ارایه دو هزار و 600 عنوان کتاب در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان میزبان مدارس بود.

آذر ماه سال 83 دومین دوره در خانه هنرهای ایرانی پارک شهر با 36 میلیارد ريال بودجه، همکاری 400 ناشر و ارایه پنج هزار جلد کتاب برپا شد. دوره بعدی سال 84 با اختصاص 14 میلیارد ريال اعتبار، مشارکت 500 ناشر و ارایه هشت هزار و 500 کتاب در همان مکان قبلی برگزار شد.

مصلای امام خمینی(ره) میزبان چهارمین و پنجمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان بود. در این دوره‌ها 24 میلیارد ريال بودجه برای رقابت 450 ناشر اختصاص یافت. در دوره چهارم 10 هزار عنوان کتاب و در دوره پنجم 14 هزار عنوان کتاب به مخاطبان عرضه شد.

چهار دوره بعدی این نمایشگاه در بوستان گفت‌وگو برپا شد. در دوره ششم 500 ناشر 18 هزار عنوان کتاب ارایه کردند و اعتباری معادل 15 میلیارد ريال برای آن دوره هزینه شد. دوره بعدی با اعتبار 25 میلیارد ريال، حضور 523 ناشر و به نمایش گذاشتن 15 هزار عنوان کتاب به پایان رسید.

در کارنامه هشتمین دوره این رخداد فرهنگی حضور 480 ناشر، ارایه 17 هزار عنوان کتاب و اختصاص 20 میلیارد ريال بودجه به ثبت رسیده است. نهمین دوره نیز آبان ماه سال 90 با اعتبار 24 میلیارد ريال برگزار شد. در این دوره 560 ناشر با ارایه 21 هزار عنوان کتاب حضوری فعال و چشمگیر داشتند.

بر اساس آمار اهدای کتاب به کتابخانه‌های مدارس تهران و در سایه آن تجهیز و تقویت منابع مطالعاتی این مراکز، آمار سرانه کتاب برای هر دانش‌آموز از سال 82 تا سال 90 از حدود سه عنوان به 11 عنوان کتاب برای هر دانش‌آموز ارتقا داده است. این آمار می‌تواند در تربیت نسلی علاقه‌مند به کتاب و اهل مطالعه تاثیر فراوانی داشته باشد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های سال 91 بیش از پنج هزار و 800 مدرسه شهر تهران و نواحی یک و دو شهر ری مخاطبان اصلی دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان‌اند. همچنین تدابیری اندیشیده شده است که حوزه‌های علمیه و برخی کانون‌های مساجد شهر نیز بر مبنای اعتبار تخصیص یافته کتاب‌ هدیه بگیرند. البته عموم علاقه‌مندان نیز با تخفیف 25 درصدی می‌توانند آثار مورد نیاز خود را تهیه کنند.

نمایشگاه سالانه یاد یار مهربان با هدف اهدای کتاب به کتابخانه‌های شهر تهران، گسترش فرهنگ کتابخوانی میان دانش‌آموزان، تکریم معلمان و مربیان مدارس با هدف مشارکت در انتخاب کتاب‌های کتابخانه مدارس، ایجاد تعامل بیشتر میان دانش‌آموزان و کارشناسان مدارس، حمایت از صنعت نشر و آشنایی کارشناسان مدارس با تازه‌های نشر و واپسین دستاوردهای پژوهشی در بخش‌های جنبی نمایشگاه، برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان 12 اسفند ساعت 15 و 30 دقیقه با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی کشور در باغ کتاب تهران برپا خواهد شد.

این نخستین‌باري است که از باغ کتاب تهران برای استفاده عموم شهروندان استفاده می‌شود. در حقیقت دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان بهانه‌ای برای رونمایی از فاز نخست باغ کتاب محسوب می‌شود و قرار است از سال‌های بعد این مجموعه محل دايمی نمایشگاه شود.
باغ کتاب تهران که در تپه‌های عباس آباد قرار دارد از شرق با کتابخانه ملی، از جهت شمال شرقی با فرهنگستان علوم، زبان و ادبیات فارسی از شمال غربی با باغ هنر و از سوي غرب با باغ موزه دفاع مقدس همسایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها