چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
مسلم ناصری زندگینامه امیر مومنان(ع) را برای کودکان می‌نویسد

مسلم ناصری نویسنده کودک و نوجوان از نگارش کتاب «شیر پیروز خدا» مستند داستانی زندگی امام علی (ع) در قالب پروژه زندگی معصومین (ع) دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری خبر داد. وی گفت که در این کتاب بر جهاد اقتصادی و اجتماعی حضرت علی(ع) در طی 25 سال سکوت ایشان تمرکز داشته است.-

ناصری درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: یکی از القاب امام علی(ع)، اسدالله غالب است که من آن را به فارسی «شیر پیروز خدا» ترجمه کرده و به عنوان نام کتاب استفاده کرده‌ام.
 
وی درباه این اثر توضیح داد: داستان «شیر پیروز خدا» كه حدود 170 صفحه‌ است از کودکی امام علی(ع) شروع می‌شود، 30 درصد کتاب از دوران حضور امام علی(ع) در کنار پیامبر روایت شده و 70 درصد آن پس از رحلت پیامبر(ص)، دوران خانه نشینی امام(ع) تا زمان شهادت ایشان است؛ بدین ترتیب در این اثر تاکید داشتم که امام این 25 سال را در مدینه چگونه گذرانده و چه کارهایی انجام داده است. 

این داستان‌نویس با اشاره به چگونگی خانه‌نشینی 25 ساله امام علی(ع) در مدینه افزود: ویژگی مهم کتاب تاکید بر این 25 سال است، اطلاعات کمی از این سال‌ها وجود دارد که امام چه کارهایی می‌کرد و دیگران چه می‌کردند. آیا به قول معروف امام(ع) مظلومانه تنها در خانه نشسته بود؟ تاریخ به ما می‌گوید که امام خانه‌نشین نبود، بلکه با جدیت فعالیت‌های گسترده‌ای را در جامعه انجام می‌داده است. ایشان جریانی مخالف را با جریانی که در جامعه ایجاد شده بود، پی‌گیری و فرهنگ‌سازی می‌کرد. 

ناصری ادامه داد: اگر در زمان پیامبر(ص)، امام علی(ع) با شمشیر جهاد می‌کرد، در زمانی که پیامبر از دنیا رفتند، جهاد امام(ع)، جهاد اقتصادی و اجتماعی شد. در آن زمان جنگ‌ها شروع شده بود، غنایم جنگی به مدینه آمد و مردم مصرف‌گرا شدند، اما امام علی(ع) در این 25 سال شروع کردند به آباد کردن سرزمین‌های زراعت نشده و خشک، هزار چاه آب در دل زمین کندند و نخلستان‌های بی‌شماری را آباد کردند که به قول یکی از مولفان نخلستان‌ها در آن دیار مانند خلیجی موج می‌زد.
 
این نویسنده کودک و نوجوان درباره فعالیت‌های این عرصه گفت: در حیطه داستان‌نویسی مذهبی حوزه کودک و نوجوان چند سالی است که سفارشی‌نویسی رواج پیدا کرده است. این سفارش‌نویسی با وجود آسیب‌هایی که ممکن است داشته باشد، از جهاتی سودمند است و یکی از نکات مثبت آن این است که نگارش داستان‌های مذهبی به اهل فن سپرده می‌شود.

«مسلم ناصری» متولد كاشمر است. اين نويسنده بيش از 50 كتاب برای كودكان و نوجوانان نوشته كه برخی از آن‌ها موفقيت‌هايی را برايش به ارمغان آورده‌اند. «از بم تا بم»، «ملاقات در شب بارانی»، «لبخند در غربت»، «شبی با صدای حنجره»، «تنهاتر از پدر»، «جنگ‌جوی جوان» و «مسافر شهرهای بی‌نشان» تعدادي از كتاب‌های وی هستند. ناصری در سال 1383 برای کتاب«مسافر شهرهای بی‌نشان» برگزیده‌ جايزه‌ كتاب سال وزارت ارشاد و كتاب سال مجله‌ سلام‌بچه‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط