سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا و کانت

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

نسبت عقلانیت و علم و دانایی 

اشاره کردیم هر دو فیلسوف، «تفکر» را مبنایی‌ترین معیار کرامت انسان می‌دانند. پرسشی که در این جا مطرح می‌شود، این است که چه نسبتی میان علم و دانایی با عقلانیت در نظر این دو فیلسوف برقرار است؟ و علم و دانایی، چه نقشی در تعیین شأن و منزلت انسان دارد؟
از نظر ملاصدرا، علم از سنخ «وجود» است و احکامی که بر وجود جاری است، بر علم و ادراک نیز جای می‌باشد. به نظر وی علم و دانایی از افعال بی‌واسطه و حضوری نفس در عین حال نوعی تحقق برای نفس و نورانیت برای انسان است. بالاترین صفت انسان، که او را بر همه فرشتگان برتری داده، صفت علم و حکمت است؛ یعنی ظرفیت علمی انسان، مبنای کرامت اوست.
از نظر کانت، ذات انسان را دانایی و آگاهی تشکیل می‌دهد؛ انسان بودن، دانندگی و خودآگاهی است: «هستی ما دانستگی است. روشنگریِ دانستگی، روشنگری اندیشه ماست. هستی من، بودنی است که هم از چیزها و هم از خودآگاه است».

صفحه 104/ کرامت انسان از دیدگاه ملاصدرا و کانت/ سیما محمدپور دهکردی/ انتشارات بوستان کتاب/ چاپ اول/ سال 1391/ 296 صفحه/ 5600 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها