شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
سرگذشت فرمانده شهید «مخابرات 401 ارتش» رمان می‌شود

محسن صادق‌نیا با همکاری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش اثری را درباره شهید امیر سرلشکر مصطفی پژوهنده در قالب رمان می‌نویسد. پژوهنده، فرمانده گروه مخابرات 401 ارتش بوده است.-

محسن صادق‌نیا به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اثر در دست تالیفش گفت: این کتاب را براساس توافقی که بین دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) و انتشارات سوره سبز به‌ انجام رسیده، می‌نویسم. 

وی درباره بارزترین ویژگی‌های شهید مصطفی پژوهنده اظهار کرد: وی فرمانده یکی از گردان‌های لشکر 58 ذوالفقار در دوران دفاع مقدس بوده است. فرمانده گروهان‌های او مانند امیر سرتیپ سعید شعبانیان و امیر سرتیپ حسین ولی‌وند زمانی، اکنون در راس یگان‌های عمده نیروی زمینی ارتش قرار دارند. 

این نویسنده حوزه دفاع مقدس در وصف این فرمانده شهید گفت: شهید پژوهنده از نظر فرماندهی، فردی با تدبیر، مقتدر، متعهد و شجاع بود. همواره ترجیح می‌داد میان رزمندگان خط مقدم حضور داشته باشد و حاضر نبود که از خط مقدم دور شود. هرگاه عملیاتی صورت می گرفت، اگر یگان او به صورت سازمان‌دهی شده در آن عملیات شرکت نداشت، درخواست می‌کرد به‌ صورت داوطلب در درگیری‌های مستقیم با دشمن حضور یابد. 

وی افزود: سرلشکر پژوهنده تنها شهید مخابرات 401 ارتش است که بار‌ها به سبب بیان راهکارهای مناسب برای طرح‌ریزی عملیات، تقدیر شفاهی و کتبی از فرماندهان دریافت کرد و در هنگام شهادت فرماندهی گروه 401 مخابرات ارتش را بر عهده داست. اکنون عنوان این گروه به نام «شهید مصطفی پژوهنده» تغییر یافته است.

صادق‌نیا درباره چگونگی گردآوری اطلاعات درباره شهید پژوهنده توضیح داد: حدود 58 ساعت با خانواده و خواهران و برادران او گفت‌وگو کرده‌ام. همچنین با همرزمان این شهید ساعت‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ام. البته مصاحبه‌ها تنها بخشی از گردآوری اطلاعات در زمینه تالیف این کتاب است و برای تهیه جزییات، پرسشنامه‌هایی را هم میان گروه تحت فرماندهی او (401 مخابرات ارتش) توزیع کرده‌ام.

وی که مدیریت انتشارات سوره سبز را بر عهده دارد، با بیان این‌که این کتاب را در قالب زندگینامه یا سرگذشت‌نامه تالیف نخواهم کرد، گفت: هدف از تالیف این‌گونه آثار در حوزه دفاع مقدس، آشنایی جوانان با چگونگی زندگی فرماندهان شهید است. قرار است فرهنگ دفاع مقدس را برای نسل جوان بازگو کنیم. بنابراین کتاب را در قالب رمان و داستانی خواهم نوشت تا برای جوانان جذابیت داشته باشد. 70‌درصد این کتاب داستان‌های واقعی است که دوستان و خانواده شهید تعریف کرده‌اند. 

صادق‌‌نیا در پایان با ابراز امیدواری به این‌که بتواند کتابش را تا پیش از نوروز 1392 به انتشارات دافوس تحویل دهد، افزود: این اثر در دانشگاه دافوس رونمایی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها