دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
آغاز شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی بوشهر

هجده قصه‌گو در نخستین روز آغاز مرحله‌ منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بوشهر، قصه‌های خود را برای کودکان این شهر روایت می‌کنند. این جشنواره از صبح روز 25 دی آغاز ‌شده و تا 27 دی ادامه می‌یابد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این چهارمین جشنواره این مرحله از جشنواره بین‌المللی است. 

پیش از این سه جشنواره‌‌ی دیگر منطقه‌ای در شهرهای رشت، بندرعباس و کرمانشاه برگزار شده و اکنون رقابت میان 41 قصه‌گوی برگزیده از هفت استان کشور، آخرین گروه از راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی جشنواره را تعیین می‌کند. 

گلستان، بوشهر، همدان، سمنان، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی و کرمان استان‌هایی هستند که قصه‌گویان برگزیده‌ آن‌ها به رقابت‌های منطقه‌ سه جشنواره‌ قصه‌گویی در بوشهر راه یافته‌اند. 

مرحله‌ نهایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون نیز طی روزهای 28 بهمن تا اول اسفند در تبریز برگزار می‌شود. 

براساس این گزارش، صبح روز 25 دی در سینمای شهید آوینی بوشهر رقابت‌های این مرحله جشنواره‌ منطقه‌ای آغاز می‌شود و تا ظهر همین روز هفت قصه‌گو به بازگویی روایت‌‌های خود از زندگی قهرمانان ایرانی، بازآفرینی و بازنویسی ادبیات کهن و موضوع‌های آزاد خواهند پرداخت. 

در این میان داوری این جشنواره نیز امسال دست‌خوش تغییر شده است به نحوی که شرکت‌کنندگان، در بخش‌های جداگانه‌ای با عنوان مربیان کانون، برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای در دو سال گذشته، برگزیدگان دوره‌های پیشین جشنواره کشوری و بخش آزاد ارزیابی خواهند شد. 

داوری چهار دوره جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی کانون را دو گروه جداگانه از داوران بر عهده داشتند و جشنواره بوشهر توسط مهناز فتاحی، کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان کرمانشاه، معصومه باقری، کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان همدان و پروین وفایی، کارشناس فرهنگی کانون استان خوزستان داوری می‌شود. 

بر این اساس از ساعت 9 صبح دوشنبه 25 دی 1391 نخستین قصه‌گویی که در این جشنواره به بازگویی قصه‌ خود با عنوان «ایستاده تنها» می‌پردازد، مریم نوشاد قباد نام دارد که از شهر قروه استان‌ همدان جواز حضور در این مرحله را به دست آورده است. 

در صبح روز نخست پس از این قصه‌خوان «قصه‌های مرد بخشنده»، «هدیه‌ای از سرزمین هزاررنگ»، «اتل متل کلاغ پر»، «اولین آفتاب گردان»، «نقاش و معمار» و «بادبادک و درخت»به ترتیب توسط قمر غلامیان از بندر دیلم در استان بوشهر، اعظم قاسمی از زرین‌شهر اصفهان، زهره بهنا‌ خو از همدان، مریم امینی از باغ بهادران اصفهان، عسکر جعفری پاشالو از مشگین‌شهر و مهین شهمرادزاده از کرمان بازگو خواهد شد. 

همچنین بعدازظهر روز نخست کودکان و نوجوانان بوشهری از ساعت 14 تا 16 پای روایت قصه‌های «کودک ماهی گیر»، «پادشاه و کنیزک»، «خون سیاووشون»، «مردی از هزاره»، «در سبز»، «کر و کور و حریره» از زبان سوسن حیاتی از بندر دیلم استان بوشهر، سمیه بهرامی از بجنورد استان خراسان شمالی، فاطمه جمالی باشی از دامغان استان سمنان، سیده محدثه حسینی از مینو دشت استان گلستان، لیلا نظمی از اردبیل و فاطمه شاکر از بوشهر خواهند نشست. 

در ادامه برنامه‌های روز نخست جشنواره قصه‌گویی در بوشهر از ساعت 16 تا 17و 45 دقيقه دوشنبه، 25 دی نشست تخصصی «بازنویسی و بازآفرینی افسانه‌ها» برگزار می‌شود و پس از آن تا ساعت 19 و 45 دقيقه پنج قصه‌گوی دیگر به بازگویی قصه‌های خود می‌پردازند. 

در این ساعت قصه‌های «غنچه‌های پاییزی»، «طلوع ستاره»، «مرد جوراب‌باف»، «نغمه پرواز» و «ضحاک ماردوش» توسط حبیبه کریمی از گرمی مغان در استان اردبیل، خدیجه سلمانی از سمنان، زهره منتظری از زرند کرمان، شهلا ملبوسی از گنبد استان گلستان و سمیه پسندی از اصفهان روایت می‌شود. 

جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ی سه کانون تا 27 دی در سینما شهید آوینی بوشهر واقع در میدان 17 شهریور(رفاه) این شهر ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها