دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
کتاب «شهیدان جنگ‌های نامنظم» در آستانه انتشار

کتاب «شهیدان جنگ‌های نامنظم» که به بهانه «نخستین یاد‌واره شهیدان جنگ‌های نامنظم» تدوین شده است، اکنون مراحل چاپ را سپری می‌کند. این یادواره 25 دی‌ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.-

سعید ابوالحسن‌چوبدار از دست‌اندرکاران «نخستین یاد‌واره شهیدان جنگ‌های نامنظم» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: هدف از برگزاری این یاد‌واره بازخواني رشادت‌ها و حماسه آفريني‌هاي رزمندگان و پاسداشت ياد و نام جاودانه شهیدان و فرمانده ستاد جنگ‌هاي نامنظم، شهيد دكتر مصطفي چمران است. 

وی درباره کتابی که برای این شهیدان در دست انتشار است، توضیح داد: 14‌ هزار رزمنده در طول دفاع مقدس در این ستاد حضور داشته‌اند که از این تعداد 745 شهید شدند. در کتابی که به تازگی متن آن تدوین شده به زندگی 50 شهید این ستاد می‌پردازیم. 

چوبدار افزود: هر دو صفحه کتاب «شهیدان ستاد جنگ‌های نامنظم» به معرفی یک شهید اختصاص دارد. این کتاب ضمن معرفی شهیدان به شرح نبردهای آن‌ها هم پرداخته و از تعداد عملیات‌های انجام شده از سوی ستاد جنگ‌های نامنظم، فرماندهان عملیات‌ها، مناطق عملیاتی این ستاد و این‌که چه نیروهایی در این عملیات‌ها حضور یافته‌اند، یاد کرده‌ است. 

وی این اثر را نخستین کتاب درباره شهیدان ستاد جنگ‌های نامنظم معرفی کرد و گفت: با توجه به تازگی نوع اثر، تدوین این کتاب با دشواری‌های بسیاری همراه بود. بسیاری از خانواده‌های شهیدان اطلاعات چندانی را از راه دور نمی‌توانستند در اختیار این ستاد قرار دهند و باید به صورت حضوری با آن‌ها مصاحبه می‌کردیم. 

چوبدار درباره زندگینامه‌های شهیدان شاخصی که در کتاب «شهیدان جنگ‌های نامنظم» خوانده‌ خواهند شد، افزود: شهیدان محسن‌الله داد، علیرضا ماهینی و رضا غلامی و مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی‌فرد از  افراد شاخصی هستند که در این کتاب از آن‌ها یاد خواهد شد. این کتاب اکنون مراحل چاپ را می‌گذراند و احتمالا در روز برگزاری «نخستین یاد‌واره شهیدان جنگ‌های نامنظم» رونمایی خواهد شد. 

وی با بیان این‌که برای برگزاری این یادواره با همکاری دیگر نیرو‌هایی که با ستاد جنگ‌های نامنظم در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همکاری داشته‌اند، مانند ارتش، سپاه پاسداران و جبهه پیشکسوتان جهاد و شهادت سوسنگرد برگزار می‌شود، گفت: برای برگزاری «نخستین یاد‌واره شهیدان جنگ‌های نامنظم» نزدیک به سه سال رایزنی شده است. این یادواره قرار است  25 دی‌ماه ساعت 14 با حضور خانواده شهیدان، مقامات کشوری و لشکری در برج میلاد آغاز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها